Follow by Email

Wednesday, 11 September 2013

makhluk saka berwajah pelik dari Pulau Bawean..

beberapa hari sebelum datangnya bulan puasa, kawan clah datang ke rumh clah. sbnarnya dia dah janji nak jumpa clah akhir tahun lepas lagi. tapi clah ni jatuh sakit(serangan dari makhluk peliharaan tok moh dari rantau panjang(sb clah dah bunuh sekor) ada lagi 10 ekor), tak jadi g reunion, tak dapat la jumpa dgn kawan clah. hari pertama dia dtg berseorangan. tapi kali kedua, dia dtg dgn kawannya dari utara tanah air.

"kawan aku ni pun mntk tgkkan jg anaknya ada masalah. nanti lah bila2 ko senang.", ujar kawan clah sambil menjinjang beg plastik berisi air zam2, kurma ajwa dan kismis yg clah dah bacakan ayat2 Qur'an dll.
"hurmm...insyaa Allah."jawab clah.

sebulan puasa clah merawat anak kawan clah, iaitu utk pusingan pertama. skrg dah masuk pusingan kedua. suatu hari, awal bulan lepas, kawan clah cal.
"alhamdulillah..anak aku dah ok." katanya. "ni kawan aku hasnul nak tau apa yg tak kena dgn anak dia."
"ko pm la senang sikit."
"ok" jawabnya ringkas.

bila clah baca aje nama isteri kawan dia, clah rasa seriau. peliknya.
tapi awal pagi tu clah lakukan jgk scan tu. hasilnya. saka dari sebelah isteri.
clah bgtau kawan clah melalui sms awal pagi tu jgk.
"ko cal hasnul. aku dh mesej kat dia. masa ni dia sibuk, dia tu berniaga." sambil dia bg no hp hasnul.

dua malam lepas tu hasnul cal. clah mntk semua maklumat. adui la. si hasnul ni tak paham pulak. org mntk nama tok ngn nenek anak dia. bukannya tok dan nenek dia.(tok dan nenek dia, clah nak buat apa, ayoyo).

awal pagi esoknya, clah scan sekali lagi. kali ini clah nampk gambaran sebenar. makhluk tu tubuhnya macam harimau dgn ekor spt harimau. tapi lebih besar. namun wajahnya bermuncung dan pelik..sb figurenya lebih kepada lutsinar. dan ia lebih ganas dan menakutkan. namanya clah taktau. saka mak kepada mak budak2(hasnul ni anaknya dua, seorg lelaki dan seorg pompuan). nenek budak2 ni keturunan boyan*. saka tu cuma mahukan anak2 hasnul. ia taknak hasnul dan isterinya. anak pompuan hasnul, belajar di IPT yg ternama, separuh jalan je berhenti. "tak minat belajar," kata hasnul. "yg lelaki pulak tak dengar cakap. sekolah tak mau p."

p/s:org2 boyan ialah panggilan org2 malaysia terhadap org2 dari pulau bawean. di mana letaknya pulau bawean..sila gugel ya..cantik pemandangan pulaunya. dikatakan berzaman2 dulu org2 dari Bawaen ini belayar sampai ke tanah Melayu. tu yg masih ada lagi keturunan mrk..sbnarnya hasnul tak cakappun mak kpd isterinya dari keturunan mana.clah diberitahu ttg ini dlm solat utk scanning.

cara rawatan:
(30/9...rwtn masih diteruskan..yg ni biar clah habiskan dulu rawatan ke atas anak2 beliau..kalu Allah izinkan, clah akan share).

p/s..rupa2nya ada tiga makhluk, ingat satu je..sb memula dulu masa scan satu je.. yg satu lagi, pun bertubuh mcm harimau bintang tapi lebih gemuk dan mempunyai muncung. yg satu lagi, berwarna kelabu, telinga light pink dan bgian muka dan kepalanya berbulu macam babi tapi ada muncung yg lagi panjang..
bersambung

1 comment:

  1. sya dah hantar email kat clah yea..beserta no hp sya..

    ReplyDelete