Follow by Email

Friday, 30 August 2013

penyakit ain

dua bulan lepas, masa clah singgah kat gerai suratkhabar kawan clah, clah tgk ada seorang pompuan disebelahnya. sambil tgk keta lalu(clah sedang tunggu teksi sbnarnya), clah jeling kat pompuan tersebut.
"clah, ni dia ni nak mntk tolong tgk, dia kata dia sakit jiwa. dia dok kat lorong dalam sana."
kmdian kawan clah pandang pompuan disebelahnya, "bui(beri)la ko dio. awak tulis nama no telefon, alamat". menurut kawan clah, kawan dia ni, mmg cantik, dan ramai lelaki yg sukakannya, tapi entah kenapa, dia tak mahu kawin.
tu la..dari tadi clah tgk..cantik jgk pompuan tu, kulit cerah, tinggi lampai. tapi macam ada sesuatu yg tak kena.
"tak pa la..nanti bebila senang, saya bagitau, insyaa Allah", clah ambik kertas yg tertulis namanya dan lipat simpan dlm handbag.

awal pagi esoknya, clah scan tgk. dia kena penyakit ain. tapi bkn sekali, TIGA KALI AIN..

apa dia penyakit ain?
gugel je..

kes kawan kpd kawan clah ni contoh penyakit ain yg takjub..
cara rawatan:
makan 7 biji kurma ajwa selama 3 hari, 
minum air zam2 al-kauthar(yg clah dah bacakan surah alkauthar 1000x, dan bacakan jg surah maryam 3x). masa tak kisah.

mandi:
1 air kolah masjid campurkan daun bidara 7 atau 10 helai campurkan sedikit air zam2 al-kauthar. mandi selama 3 hari.
 

satu lagi kes clah rasa penyakit ain jg, tapi yg melibatkan marah. yg ni terkena anak sedara clah, atiqah..
atiqah masa tu berumur setahun lebih, mmg minum susu je. dia tak boleh makan makanan lain. jika makan aje, akan muntah teruk. kesian dia. mmg kerjanya asyik menangis sebab kelaparan. di wajahnya kesedihan. badannya kurus macam baby beberapa bulan. 


bersambung

Wednesday, 28 August 2013

scan yg menakutkan..masa depan seorang kanak2..

akhir tahun lepas clah terima panggilan dari seorg pompuan. dia perkenalkan diri sbgai kak ijah, sedara mara belah ipar clah.

clah:kenapa ya..
kak ijah:mntak tolong..anak akak nak exam spm, tapi tak dapat jawab soalan. dia sesak napas..rasa berat sgt.
clah:akak buat solat tobat 5x(10rakaat).
kak ijah:insyaa Allah.insyaa Allah akak buat.

bbrp hari lepas tu kak ijah cal lagi..
clah:bgm anak akak?
kak ijah:akak mmg buat solat sunat tobat. tapi akak paksa anak akak buat solat sunat tobat 12rakaat.
clah kata 12 rakaat kan?
clah:owh..saya kata 10 je..
kak ijah:tak pa la..hehe..tapi lepas anak akak adi buat solat tu, dia kata, mcm ada seguni bnda berat yg menghimpitnya selama ini tercampak.
clah:alhamdulillah.

bila keputusan spm kluar, kak ijah cal.
kak ijah:alhamdulillah anak akak, Adi lulus semua kertas walaupun tak cemerlang. dia dpt satu A.kelayakan minima utk masuk u. apa yg harus akak buat? org2 lain semua dpt keputusan yg hebat2.
clah:akak jgn susahati. akak lakukan solat tobat dua rakaat dan solat tahajjud dua rakaat +dua rakaat tiap hari sehingga keputusan pengambilan masuk u. buat dan bertawakkallah kpd Allah. kan dok kat Allah semua keputusan?

bbrp bulan kemudian, clah terima lagi cal dari kak ijah..
kak ijah:alhamdulillah. kuasa Allah. anak akak dpt masuk uitm. walaupun dia ditawarkan bidang yg dia tak mintak. dia periksa la ni. hok lain boleh buat. tapi bila periksa akaun dia jadi blackout, tak tahu apa yg dia jawab. sampai ada pensyarah yg panggil dia bgtau.."awak ni semua subjek lain awak ok..tapi bila bab akaun, hancur. habisla masa depan awak."
clah:amboi..teruk betul pensyarah tu. ada ke bagi down pelajar. mana boleh macam tu. org bg la semangat.
kak ijah:pensyarah dia nak naikkan semangat dia. alim pulak sakit jantung.
clah:akak, beri saya nama semua anak2 akak.antar melalui email:klateblackrose@gmail.com
kak ijah:insyaa Allah.

semua nama kluarga kak ijah clah tuliskan dlm buku.. kmdian, clah baca satu-satu..
"ok..alim dan adi, saka yg ganggu lebih dari yg lain"
..bila tiba je nama anak yg bungsu, aliff, 7tahun, clah rasa seriau.
"ni bkn saka..tapi apa ya? huisy..pelik ngak aih..!!"

awal pagi tu, clah scan..
mmg benar gangguan saka. namun bila tiba kat aliff..ada sesuatu yg menakutkan..
"dia kenapa?" tanya clah.
jawapan:dia akan sia2kan hidupnya.
masyaa Allah..!clah dah boleh bayangkan apa yg terjadi. air mata menitis tak berhenti dari kelopak mata clah. jelas dpt clah rasakan kesedihan yg teramat sangat.
"tak bolehkah buat sesuatu, ya Allah?" ujar clah sambil mengesat air mata.
jawapan:apa yg fadhilah nak ijazahkan?
clah berfikir sejenak. apakah yg menunjukkan jalan lurus
clah:surah Fatihah.
jawapan:itu yg terbaik.

lepas selesai solat, clah sms kak ijah mntak dtg. tapi clah tak bgtau ttg anaknya alif, dan tak mntk dia bawa.
namun apa yg terjadi, mmg dah ketentuan Allah(bkn spt rege myk dan brg2 naik kat msia skrg...hehe) kak ijah datang dgn Alif dan seorg lagi anak pompuannya.
Alif duduk dikerusi panjang. clah duduk berhampiran dgnnya. clah beritahu kak ijah.
"hah..nasib baik akak bawa alif."
kak ijah:kenapa dgn alif?
clah citekan apa yg diberitahu.(alif dgn muka selamba buat dunno je..budak kecik, mana nak paham percakapan org dewasa). tapi bertapisla.

kmdian clah baca Fatihah dan tiupkan ke telinga Aliff. Menurut kak ijah, Aliff berada dlm kelas pemulihan. dia belum boleh masuk ke kelas biasa kerana tahap pembelajarannya yg perlahan.

clah kmdiannya dok kat tempat clah lakukan solat. kak ijah suruh aliff dok sebelah clah dan bacakan Fatihah. clah pesan kat kak ijah, ingatkan Aliff baca Fatihah setiap hari, jgn tinggal, betulkan bacaannya dan selalu doakan Allah muliakan Aliff di sisiNya. Air zam2 dan kurma ajwa clah letak kat depan tempat clah solat. clah bacakan apa yg patut clah baca. sementara kak ijah dan anak pompuannya g solat asar kat bilik tetamu.


rawatan saka

menurut apa yg clahdiberitahu, ada dua saka hala belah mak kepada mak mertua kak ijah, dan dua saka rimau belang belah ayah kepada mak mertua beliau. clah beri air zam2 al-kauthar dan clah bacakan surah al-kauthar 100x pada buah kurma ajwa dan myk atar kasturi hijau(utk anaknya yg sakit jantung).
semua org dalam kluarga perlu minum air zam2 alkauthar sewaktu azan maghrib sekali sahaja. dua anaknya yg sakit(sb saka bertumpu kepada kedua2nya):
yg lemah jiwa, adi:
minum air zam2 kauthar dan 7 biji kurma ajwa waktu azan maghrib selama 7 hari.

yg sakit jantung, alim:
minum air zam2 al-kauthar dan 7 biji kurma ajwa selama 7 hari, sambil cium myk atar kasturi hijau. selepas hari ketujuh, minum air zam2 alkauthar dan 7 biji kismis sehingga dia sembuh.

beberapa hari lepas tu kak ijah cal. dia kata adi tertinggal satu hari utk makan dan minum. apa yg harus dibuat?
jawapannya:
oleh sebab dia tak sengaja(lupa) maka, teruskan aje makan/minum utk hari yg tertinggal tu.

dah habis 7 hari, clah lakukan solat sunat tobat 6 rakaat dan 6 rakaat solat sunat tahajjud utk binasakan saka. 


rimau belang dari jiran

kmdian, clah scan, utk tgk samada ada saka lagi atau ada yg lain. alhamdulillah saka dah tiada. 

seterusnya clah tanya bagaimana dgn aliff...alhamdulillah. (Allah selamatkan beliau didunia dan akhirat..hanya ini yg clah dpt bgatu..sb ada rahsia disebaliknya. kat kak ijah pun clah tak bagitau...Maha Suci Allah Yg Maha Mengetahui segalanya!!). bbrp kali clah mengucapkan syukur yg tak terhingga. mengalir airmata..rasa senyuman sampai ke telinga...Allahuakbar

yg clah tgk seterusnya adalah seekor rimau belang tua jiran yg hantar utk jaga kepentingannya(reta org rasa mcm hak dia). 

esoknya clah bgtau kak ijah.. mmg menurut kak ijah, jirannya berperangai mcm imam selempang kuning. 
utk membinasakan makhluk yg dihantar ini clah kena buat solat sunat taubat dua rakaat dan 6 rakaat solat sunat tahajjud. 

kemudian clah scan sekali lagi. kali ini, clah tgk ada dengki pulak! clah nmpak gambaran mcm wat siam.


rawatan utk binasakan dengki

kak ijah dan kluarga mesti mandi selama 3 hari dgn:
air kolah dari 7 masjid(yg bersih..iaitu yg jernih bkn yg kuning keruh), 10 helai daun tanjung(ramas2) dan 10 biji limau kasturi(limau kasturi utk binasakan dengki dan aura dengki bkn limau purut atau limau nipis), sedikit air zam2 kauthar.

p/s..mandi perlu dilakukan mengadap kiblat. di luar rumah, supaya air masuk terus ke dalam tanah. tidak boleh lakukan dlm toilet(krn toilet adalah tempat yg kotor, ia tidak memberi kesan langsung..tak mujarab la..dan kalu clah buat solat, jadi kepanasan). air mandi tidak boleh dialirkan ke longkang sb bercampur dgn air zam2. 

lepas selesai mandi, kak ijah cal bgtau, anaknya aliff dah pindah ke kelas biasa..alhamdulillah.
alim dah naik 3kg beratnya. adi, dah dpt tumpukan perhatian pd pelajaran. dan tak rasa susah paham macam sebelum ni.

utk pemulihan seterusnya kpd adi dan alim, 
utk adi:
clah berikan air zam2 yg diazankan setiap waktu solat selama 3 hari dan dibacakan al-ghasyiah 1000x utk kekuatan jiwa 
dan utk alim:
air zam2 yg diazankan selama 3 hari setiap waktu solat dan dibacakan surah Muhammad(saw) 3 kali utk pembersihan darah.. 

dua bulan lepas, 18/9..kak ijah dtg ke rumah utk ambik air zam2 slusuh munawwarah. dia beri minum pd semua ahli kluarganya(anak2 dan suami), alim dan aliff kata rasanya mcm air susu..
kak ijah tanya clah kenapa. clah scan dan jawab:ada sesuatu yg Allah nak berikan kpd keduanya(ini rahsia Allah). 


terkini.. minggu lepas, clah dibritahu, aliff dapat hadiah pelajar cemerlang, penerimaan hadiah dilakukan di hotel terkemuka kota bharu..wah..bkn main gembira kak ijah..masyaa Allah..
pembedahan alim sudah berjaya.. alhamdulillah..
     

Monday, 26 August 2013

siapa dalang pembunuhan altantuya?

seluruh negara tertanya2 siapa dalang sebenar pembunuhan altantuya, pompuan cantik dari mongolia.

setelah sekian lama..clah scan
clah nmpak seorang* dgn rambut kelabu(uban) dan ada tompok2 kelabu tua..namanya terpampang besar...**...
kmdiannya clah bertanya..bgm altantuya skrg...
clah nmpak seorg pompuan senyum kegirangan..(gelak tanpa suara). beliau kata tak menyesal mati di msia. dia bersyukur krn jadi umat Muhammad (saw). dia kirim salam kepada semua umat Islam yg mendoakannya. dia harap ramai lagi yg doakannya. dia sedang menanti utk masuk syurga jannatul Naim. dia menyesal sb tak mendalami Islam. Allah terima keIslamannya. dia baik hati dan ikhlas..dia mmg mahu jadi isteri yg baik.

anak siapa yg dikandungnya...(anak tu sah taraf, anak org Islam)
motif pembunuhan: SAKIT HATI

beliau "dijemput" datang ke msia utk berbincang... 



komen clah:hati kering(sesuatu yg vs Islam) betul org yg jadi dalang membunuhnya..
(walaupun baru Islam) yg kena bunuh insyaa Allah dpt masuk syurga..
yg membunuh(jd dalangnya) belum tahu lagi..(walaupun Islam dari sejak lahir).

Saturday, 17 August 2013

isu:syiah, tembak-menembak di seluruh msia, terkini arwah datuk fauzi...

isu syiah

kenapa isu syiah semakin menjadi2 dalam surat khabar dan di mana2 media? gini je la..kalu tak da angin, masakan pokok bergoyang!

siapa yg dapat faedah dari isu syiah? adakah org2 sunni atau yahudi? jika utk secara global, mmg itu yg diinginkan oleh musuh Islam yg terbesar. tapi bagaimana pula dgn msia?
siapa yg mendapat faedah? tak lain tak bukan la.. yahudi mahukan isu ini di mainkan di msia, sebagai serampang dua mata..faedah bagi kedua2 pihak.. jgn tanya clah siapa, pikir sendiri.

pertanyaan clah:kenapa Allah tak binasakan aje orang2 syiah(tak termasuk syiah rafidah yg mmg ternyata sesat)?
hasil scanning: dgn belas ihsan Allah, kerana masih ada lagi keturunan Rasulullah saw di dlmnya.
clah tanya:bgm pulak dgn org2 yg mengkafirkan, menuduh sesat(tk termasuk syiah rafidah) dll org2 syiah tersebut?
jawapan:Allah akan memberi ketentuan*(balasan) samada di dunia atau di akhirat. 

apa yg clah tgk ialah kaabah, yg disebelah atas bumbungnya sahaja terletak kain tebal berwarna putih dan di atas kain tersebut terdpt seperti batang2 rotan atau tebu yg terpotong berselerak. ini berlainan dgn tabligh di mana kain putih sutera sudah meliputi semua kaabah, dan disebelahnya ada setan sedang berelaks2.

clah juga tertanya2 samada terdapat jaringan sihir(sb clah kan bertugas utk membinasakan jaringan sihir). ternyata mmg benar. clah nmpak telaga zaman dulu yg dalam dan hitam. entah apa yg diletakkan di dlmnya oleh para rabbi semenjak dari zaman berzaman lagi, supaya puak2 syiah taasub kepada apa yg mrk buat, tanpa dpt melihat kesalahan.

selepas tugas clah dgn puak tabligh selesai, clah terdengar suara Rasulullah (saw) redha dgn apa yg clah buat.. baginda saw ingin menemui clah. oleh sb awal pagi itu clah tak sempat, maka clah berjanji utk menemui baginda awal pagi keesokan hari. 

awal pagi jumaat, 18 Ramadhan 1434H, clah menemui Rasulullah saw dlm solat tahajjud. 
antara lain, baginda saw mahukan clah datang berjumpa baginda(yg ni kemudiannya clah suarakan ketika berjumpa nabi khidir as). clah nmpak satu tempat yg clah biasa tgk..clah tanya:jumpa kat raudhah ke?
kmdian baginda saw suarakan hasrat agar clah bersihkan keturunan baginda saw bkn hanya keturunan baginda dari tokku paloh shj. yg ni clah berjanji utk tunaikan(tugasan clah dari baginda saw).

dlm bulan ramadhan itu jgk, clah nmpak seseorg postkan ttg imam khomeini. 
awal pagi berikutnya, clah scan samada clah boleh berjumpa dgnnya..masa ni clah nmpak sekumpulan manusia lelaki dan perempuan berpakaian serba hitam bergerak ke suatu arah. 

jawapannya:tak boleh lagi buat masa ni. beliau dan imam2 yg lain (diletakkan di suatu tempat)sedang menunggu seseorg membersihkan syiah(dr jaringan sihir yahudi yg membelenggu, menyebabkan mrk taksub pada sesuatu yg tak benar). kmdian clah nmpak kumpulan berpakaian putih sedang bergerak ke arah lain..
clah tanya:tunggu sesesorang..tunggu clah ke?(subhanallah...bgm clah nak lakukan tugas berat ini?)

27/8..
jika clah dh habis membuang jaringan sihir dan tugasan clah, para habib berjanji utk datang membantu..
clah tgk para pemuka yahudi sedang bermesyuarat dgn pemuka wahabi..

28/8
clah tgk orang2 lelaki dan pompuan bersut hitam(baju putih dlmnya) sedang berbaris dlm bbrp barisan..sedang membawa lingkaran bunga spt bunga yg nak diletakkan di kuburan
clah tanya:sapa tu
jawapan:itulah org2 wahabi

29/8
clah diberitahu wahabi mmg berada dibawah telunjuk yahudi dan kristian.

30/8
clah nmpak setan yg berupa sebagai singa betina sedang dok berjaga...(supaya org2 syiah tak kluar dari jalan bengkok yg mrk taksubi)

p/s..clah perlukan bantuan para habib utk membetulkan ..sihirnya perlu dibuangkan selapis demi selapis..bgitu jg langkah membetulkan syiah..

2/9..
clah gunakan cahaya keredhaan Rasulullah saw(ke atas perjuangan clah menyekat kemaraan tabligah bbrp minggu lepas) sbgai tawassul..clah nmpak terang benderang sekitarnya..

3/9..
selepas lakukan solat tahajjud utk abg ipar clah, clah masuk(solat tahjjud utk membuang jaringan sihir ke atas syiah) pukul 5.03 minit..
clah tgk ramai para habib sedang menunggu..mrk gelisah krn clah belum masuk lagi(takut kalu2 clah masuk pkl 5.30 pagi spt biasa..sedangkan waktu itu mrk dah tak berjihad, krn menunggu masuk waktu subuh pulak) sedangkan  mrk berjihad di mesir hari ini sudah selesai..(mrk kena tunggu clah selesaikan tugasan clah, nanti, mrk akan sambung yg seterusnya. clah nmpak syeikh nazim sedang mententeramkan mrk..beliau memberitahu...anak angkatnya(clah la tu..sapa lagi..hehe) akan masuk awal ari ni..(samseng punya clah..)

dah habis bacaan utk rakaat kedua dari solat kedua, clah mohon kpd Allah agar menyampaikan permohonan maaf clah kpd mrk semua, krn telah menyusahkan hati mrk..(termasuk ayahanda syeikh nazim) dan clah mntak Allah dtgkan rezeki yg tak disangka2 sebagai ganjaran dan utk menyukakan hati mrk(utk mrk, kluarga dan handai tolan dan sahabat..etc). harap Allah trima..insyaa Allah.

komen clah:lain kali jgn nak menyusahkan org lagi,..tau clah!!

clah buat secara kasyaf nak tgk apa yg terjadi..alhamdulillah mmg Allah dtgkan rezeki utk mrk semua..masyaa Allah..

awal pagi ni 5/9..
clah masuk pkl 4.35pg..nmpak mcm meliuk lintuk mcm kepala udang atau sotong..clah disuruh gunakan tawassul apa yg Allah redha iaitu percakapan clah dgn kawan clah melalui telefon mlm tadi. clah ajar cara utk ambik wudhu dan solat..(clah nmpak cahayanya)..yg lebih mendekatkan diri kpd Allah. iaitu start dari wudhu mesti buat betul2, ratakan(sempurnakan) dan setiap langkah jgn buat sambil lewa(kwn clah ni sakit dah lebih dua puluh tahun, kalu anda semua rasa anda kena lama, beliau lagi lama dari anda. skrg dah masuk fasa teruk).

6/9..
clah mntk terus dr Allah, utk mencairkan taksub..


kejadian tembak menembak di msia...

yg ni clah scan sb nak tahu apa yg terjadi dan siapa dalangnya. hasil scanning(yg ni kena tapis ya..nanti tak pasal2 clah kena tangkap):
kem**....* perisikan luar ..sb nak dptkan sokongan *... kpd *...dan utk lariskan akhbar...

komen clah:kalu diambil dari negara satu lagi, diorg tak pandai ckp melayu, tentu akan mendatangkan syak orgramai...sb tu dicari yg serumpun. boleh menyamar sbgai pekerja atau pendatang..yg clah tgk..org yg bertanggung jawab tu muka dia dah hitam masa dia ditemuramah dlm tv bbrp minggu lepas...

terkini kejadian merompak dan tembakan di bank..
sama je ..ia adalah salah seorg perisikan dari negara jiran.(diupah.. ada dalang dan konspirasi..pihak2 berpangkat).
dah ada yg mntak pertolongan Allah..jadi..clah diperintahkan utk membantu ..nanti bila dah siap, clah akan bgtau caranya insyaa Allah..
perancangan rapi. utk tutup isu belanjawan..upah rm50K + apa yg dapat hasil rompakan. dia dah sampai indonesia.. 

blom pun bayaran dibuat, dia telah dipanggil utk dtg ke msia, katanya ada tugasan baru, walhal ini hanyalah perangkap. dan dia ditangkap..

p/s..hahaha..penjenayah yg kena tipu..kesian...kalu pru pun mrk boleh main tipu2 inikan pula?


kongsi gelap

dah berhari-hari kat tv dan akhbar tersiar kisah kongsi gelap. mcm2 yg sensasi..
apa sbenarnya? benarkah seramai itu ahli2 kongsi gelap kat msia?

clah saja suka scan..
auta polis.
hanya 1% saja yg betul.
approve oleh org atasan. org2 atasan ni gelak* je bila org2 polis nak kuarkan isu ni.
(clah nmpak mrk gelak..)
nak naikkan sokongan terhadap polis.

ada yg kena tembak, org tu bknnya penjenayah(pihak polis tuduh arwah ketua kongsi gelap..geng apa ntah..) dia sbnarnya mmg ada kesalahan, tapi disiplin je..

komen clah:
*saje sesuka buat isu2 yg memperbodohkan rkyat. ramai yg jadi pokko hangguk(sejenis binatang reptilia) terhangguk2 membetulkan semua perkataan yg dikluarkan tanpa tahu ntah benar ntah tidak segala kenyataan tersebut!

isu air..myk diesel tumpah?

ni yg clah scan..
selepas mesyuarat...kroni..bbrp pegawai air..dll..setuju dua lelaki melayu buh sesuatu dlm air..pakaian biru berlambang parti(yg ni clah nmpak)..yg kluar kat tv tu..ada yg dh tau..

komen clah:
kat atas tu..ni bkn pendpt clah 


harga myk naik?

hasil kasyaf:
ada org yg TAMAK HALOBA .. itulah puncanya!
rakyat dinasihatkan:buat SOLAT HAJAT DAN MUNAJAT beramai2 di seluruh Malaysia..


kematian datuk Fauzi, bekas pengarah bhgian jenayah..pdrm
kematian arwah datuk fauzi yg dikatakan kerana jangkitan kuman pd jantungnya oleh doktor.. namun, kebenarannya adalah arwah diserang oleh org yg pandai silat, dgn serangan pukulan jarak jauh..kenapa? arwah kan pernah jadi calun pembangkang dlm PRU13, tu yg jadi kemarahan pihak tertentu.




Friday, 16 August 2013

Zikir Munajat.avi

knp clah masukkan zikir munajat ni?
tentu ada sebab. selain dari utk dekatkan diri dgn Allah, ia jgk clah akan gunakan utk rawatan.



Monday, 12 August 2013

peristiwa di hari raya...

kisah pertama..
raya tahun ni akak2 clah dtg ke rumah kami beraya. akak ketiga mahu beraya ke rumah sedara kami yg pangkat mak ngn kami di tanah merah, katanya utk mengeratkan silatur rahim..clah mmg tak brp suka. ada la sebabnya..(jeng..jeng..jeng..)

malam tu masa akak sulung clah dtg ngn kluarganya, mak dan akak ketiga serta anak2 akak ketiga masih belum balik. clah cal mak. mak kata hujan. mak dah nak turun ni(berangkat balik).bila seakak sulung dah balik ke rumahnya, mak dan yg lain2 belum jugak samapai. clah malas tunggu. baik clah masuk tidor je.

clah bangun awal pagi utk solat tahajjud spt biasa. selepas selesai semua solat. clah tunggu utk bersolat subuh. masa clah dok dalam bilik, akak ketiga ketuk2 bilik clah bgtau apa yg berlaku kpd anak bungsunya.
kamrin, adik urut mak cik tu..kakaknya yg suruh. masa adik urut2 tu.. adik sendawa kuat dan baunya busuk. bgtulah bbrp kali terjadi. adik rasa ada bnda bergerak2 dlm perutnya. clah hanya diam tak jawap apa2. dlmasa yg sama clah scan, apa yg terjadi dan apa yg harus dilakukan.

mak cik tu ada mengamal dari semenjak muda lagi. mahkluk yg mendampinginya berjumlah 8(dah kira banyak). perbuatan mengurut, membuka jalan kpdnya, atau dlm bahasa surat, menjadi link utk makhluk2 tersebut terbang ke setiap org yg dtg melawatnya bersama adik. apa yg perlu dilakukan?
semua org yg g melawat, termasuk bibik kena minum air zam2 alkauthar.
itulah yg clah bgtau mrk.

menurut anak kedua akak, setelah minum air zam2, rupa adik nampk cerah. selepas tu tiada lagi bnda bergerak2 dlm perut adik. nasihat clah kpd adik: lain kali, jgn gatal2 g urut org..bla..bla..(kesian adik terpaksa mendengar mak sedaranya ni membebel memarahinya).


kisah kedua...
akak ketiga dihadiahkan rantai leher oleh suaminya bbrp tahun dulu.
"rantai tu abang beli kat terengganu," kata akak. "sepanjang akak pakai, dah dua kali putus. nak pakai pun risau, takut putus lagi. cuba la tgk..apa tak kena"

selepas solat zohor, clah mintak rantai leher dari akak. letak kat depan clah. clah nak scan. angkat je takbir..kepala clah rasa seriau. clah nampk kepala setan sama warna dgn warna rantai leher emas. clah teruskan bacaan, kemudian clah masuk ke rakaat kedua, pun nmpak kepala setan seperti tadi dgn tanduk besar keemasan.. 
clah tanya, apa terjadi. 
jawapannya:tuanpunya kedai emas guna pelaris. bila akak pakai, ia kepanasan. tu yg rantai putus. clah tanya apa yg harus clah buat. 
jawapan:renjiskan air zam2 alkauthar..

habis je solat, clah mintk dibawakan piring kosong dan air zam2 alkauthar. clah letakkan rantai leher emas kat tgh2 piring. clah renjiskan sambil baca doa nabi Yunus. renjis sampai lencun. clah seolah2 terdengar suara menjerit. bila dah tak ada..dan clah terdengar.."...teruskan!"baru clah beri akak, piring berisi rantai tersebut.


kisah ketiga...
cucu sedara clah(cucu kpd akak ketiga), syah, usianya setahun lebih..demam..ada kesan spt gigitan serangga berwarna kemerah-merahan di bbrp tempat tubuhnya. oleh sb sakit, dia menangisla(apa lagi, ya dak?). biasanya syah budak yg ceria dan suka gelak. 

"dia kenapa," tanya clah.
"macam kena gigit. tapi taktau semut ke nyamuk ke" jawap anak sedara clah(abah syah)
"apa kata doktor?"tanya clah lagi.
"doktor pun tatau apa puncanya."
" dia beri ubat sapu dan antibiotik. setiap kali terjadi, syah akan demam,"mama syah menyampuk.
"hurmmm.." clah pandang wajah kedua mereka dan pandang muka syah.

awal pagi tu clah scan apa yg terjadi.. 
clah cal akak ketiga clah selepas subuh. dia dan kluarganya serta mak clah bermalam di rumah akak sulung di kuala krai. akak ketiga dlm perjalanan balik ke KL.
"kak, apa yg clah tgk, ada saliva anjing. taktau samada dlm makanan atau susu yg diminum oleh syah."

petangnya bila mak dan anak akak ketiga(yg nombor dua) balik ke rumah kami, clah beritahu ttg saliva anjing tersebut. dan mntk mak beri air zam2 alkauthar utk (jadi base) diminum selama 40 hari oleh syah. clah cal mama syah bgtau ttg itu dan mntk dia smskan apa makanan atau susu yg diberi kpd syah.

senarai susu dan makanan yg pernah dan sedang diberi kpd syah dan apa yg clah lihat dlm scanning: 

1)susu dumex dulac:ok tapi susu ibu lagi bagus
2)susu s26:ada DNA babi
3)susu anmum essential:ada saliva anjing
4)nestum cerelac:ada bahan kimia yg mengurangkan kadar imune melawan penyakit
5)biskut oat jacob:bersih tapi jgn produk yg ada mou dgn syarikat lain.
6)bubur nasi mcD:ada pelaris(setan)   

clah cal mama syah tadi. dia janji utk tukar susu syah. clah mntk dia buat solat dulu sblom pilih jenama susu. kalu tak yakin, bagi clah scan. 

Sunday, 11 August 2013

hello kawan lama..makhluk apa tuh?

sudah setahun clah berulang alik ke tempat kerja kawan clah atas urusan peribadi. setiap kali kali clah tgk kawan clah, clah rasa ada sesuatu yg tak kena. kawan ni clah kenal masa kami sekelas kat skolah menengah,  dalam lebih kurang tiga minggu. kemudian clah ditukarkan ke kelas lain. mmg tak best la..dah elok2 ngam..jadi terasing kat kelas sendiri. clah pula dok sensorang. orang lain ada couple(lelaki dok sama lelaki, pompuan dok sama pompuan). jadi clah cakap sensorang la..(huhu..sian kan?). tiap kali jumpa kwn2 dari kelas lama, rasa mcm balik kampung. nasib baik bila naik tingkatan lima, kelas dah bertukar. ada la kawan.

dua minggu lebih sebelum raya, clah berjanji utk berjumpa dgn kawan clah. kami berjumpa kat kedai makan waktu makan tghari(puasa..mana makan..borak je la). seronok la borak, tak da org lain selain kami. clah dah scan dia sekali lalu. clah tanya ada apa2 tak dia rasa tak kena pada dirinya. dia jawap tak da..lelama borak, clah tgk matanya semakin mengecil, kerlipanpun semakin kerap. semasa naik teksi utk ke pejabat tempat kj kawan clah tadi, perut clah terasa sebu. tak selesanya..hanya Allah sahaja yg tahu. setelah ambil maklumat yg clah rasakan berguna utk clah scan beliau sekali lagi(secara thoroughly), clah berjanji utk berjumpanya semula.

seminggu kemudian, clah jumpa semula kawan clah. kali ini sebelum berangkat, clah sapu myk urut yg clah buat sebanyak dua kali. alhamdulillah, rasa sebu dah tiada sepanjang perjalanan dan juga semasa dan setelah menemui beliau. clah beritahu apa yg clah nampak. ada seorg lelaki minat kat kwn clah(masa dia muda2 dulu la..) tataula samada kwn clah minat kat lelaki tu. namun mak lelaki tersebut tak sukakan kwn clah(jadi menantunya). kluarga pompuan tua ni kluarga yg boleh dikatakan agak berada.oleh keran pompuan tersebut dok satu kampung dgn kawan clah, dia adalah salah seorg jemputan yg hadir semasa kwn clah kwin. walaupun kwn clah dah kwin, namun mgkn anaknya masih sukakan kwn clah tu. tu pasal dia biarkan aje makhluk tu menghuni rahim kwn clah. lelama, kesan atau akibat dari ini ialah, kwn clah akan mengalami barah usus. clah jg bawa barang2 utk rawatannya.

masa pertama kali scan clah nmpak kelibat pontianak..jadi clah tanya apa benda tuh..pontianak- hantu raya. clah tak paham. tu yg kena buat lagi sekali. pontianak ke..hantu raya? kali kedua scan clah hanya tanyakan apa rawatan yg sesuai. air zam2 kauthar segelas utk diminum dgn makan tujuh biji kurma ajwa yg jg siap di baca alkauthar semasa azan maghrib . oleh kerana clah cuma ada tiga biji kurma ajwa yg siap dibaca alkautahr dan empat biji yg belum dibaca, jadi apa yg harus clah buat?jawapan:utk setengah gelas pertama, air zam2 tersebut diminum dgn memakan 3 biji kurma ajwa yg sudah dibaca alkauthar. kemudian rendamkan empat biji kurma ajwa (semasa azan maghrib) yg belum dibaca ke dalam setrengah gelas kedua air zam2 utk dimakan semasa azan isya'. dan dia jg perlu mencium dan bubuh myk atar kasturi merah utk menyembuhkan liang2 yg terbuka akibat sihir tersebut.

itulah yg clah terangkan dan tulis kpada kawan clah. clah tak tahu apa yg dia buat. bila clah tanya esoknya, dia kata dia blom makan habis lagi. terkejut bkn kepalangla clah. habisla kali ni. clah akan kena teruk utk cover kesilapan kawan clah.(mmg itulah yg berlaku!!). clah beritahu dia, clah kena buat solat tiga hari. mgkn dia ingat dia kena mkn utk tiga hari..sbnarnya, clah kena buat solat tiga hari selepas selesai dia makan dan minum.  

malam terakhir masa clah buat solat, clah nmpak makhluk tu..rupanya pelik..berwajah hantu raya, namun yg lain adalah pontianak. taktau jantinanya samada jantan atau betina, sb agresif benar. dia gelak giler2 kat clah. terbang sana sini..clah nmpak seseorg g jumpa tok sami siam, tok sami bawa ke kampung terpencil masuk ke kawasan kubur..clah agak, dari sinila makhluk tu diambil. 

setelah berhempas pulas, akhirnya alhamdulillah dapat juga clah binasakan makhluk pelik tersebut dgn pertolongan Allah. 
dua hari clah demam.... 

Thursday, 1 August 2013

24 Ramadhan 1434..malam lailatul Qadr..

*24 Ramadhan 1434H..
(umat Islam di england berpuasa sehari sebelum msia..jadi bagi mrk..25 ramadhan 1434)

setelah hampir sebulan ramadhan kita berpuasa, clah sbnarnya lupa tentang malam lailatul Qadr. tahun lepas, semasa clah sedang solat tahajjud, clah diberitahu ttg malam itu adalah malam lailatul Qadr, iaitu mlm ke 21 umat Islam di msia berpuasa.

agaknya dah lepas kot lailatul Qadrnya..ujar clah dlm hati. tak palah, tugas kita adalah beribadah dan ada jg tugasan tambahan(utk clah). samada terkena malam lailatul qadr atau tidak, kira nasib la.

malam tadi ada forum perdana ehwal Islam, mak tgh tgk kat tv1, bercerita ttg lailatul qadr..clah tumpang sekaki..selalunya clah tak minat sgt rancangan ni. masa rancangan ni memula diperkenalkan bbrp tahun dulu,  mmg syok, ramai ustaz2 dan tok2 guru dijemput, tanpa mengira fahaman politik. ustaz Hussein yee misalnya(mmg clah minat), bila menyampai mesej Islam..beliau menangis, clah pun menangis sama. insaf jap..(jap je?..huhu..) skrg ni ustaz2 yg pro kjaan shj yg dijemput. huh..membosankan betul. balik2 cite yg sama..dah la mrk tu ada yg ckpnya berdegar2..mcm nak berpidato pulak. Lagi, dalam fb pun byk post ttg lailatul qadr ni.

lepas solat isya' malam tadi, clah teruskan buat solat tobat utk bbrp org. bila malas menjelma, dan perutpun kelaparan, clah ambik nasi lebihan dari periuk utk dibuat nasi goreng. mak masak nasi lain(selalu mak yg masak. kalu clah yg masak, mak tak makan, dia kata keras la..itu la ..ini la..huh..mak masak sendiri, senang cite..clah tukang makan je(nasi je..lauk clah masak sdri la)..hehe..susah kalu ada dua tukang masak, yg berlainan resepi, dan berlainan taste..)

rehat jap, pas tu sambung solat tahajjud. masa clah lakukan solat terawikh pukul 4 lebih.. clah ternampak cahaya yg pernah clah citekan dulu. cahaya kekuningan yg terang menyilau. alamak..mesti ada hal ni. ada nak kena buat jihad ke..jap agi tanya. clah teruskan jgk solat. terasa dan ternampak terjahan percikan kumpulan cahaya menusuk2 sampai ke tulang. tak sakit, cuma rasa menyegarkan...sbnarnya clah boleh nampak cahya terus ke atas..tak da hijab..kemudian clah terdengar suara pemberitahuan..

Malam lailatul qadr..malam seribu bulan...bersamaan 83 tahun...(persis macam pemberitahuan kalu kat perhimpunan skolah etc).

habis solat witir, clah solat istikharah utk scanning. clah tanya ada apa(tak abis2 bodo..hehe)
jawapannya(lebih kurang begini):
Allah memberitahu kamu ttg lailatul qadr sebab sayangkan kamu..
clah jawab..yg clah pun sayangkan Allah..
lepas tu clah dgr, clah disuruh kejutkan yg lain utk memberitau ttg datangnya lailatul qadr..
clah kata clah belum habiskan lagi solat(utk rawatan).
jawapan(lebih kurang begini):tak pa..esok boleh teruskan. ini lagi penting..

pukul 4.39 pagi, clah start mesej kenalan, kawan clah dan adik2 clah. kenalan clah, kwn clah dan seorg adik clah terima mesej tersebut. adik yg dua lagi.. alamak..abis kredit la pulok.clah kejutkan mak.
"bangun mak..lailatul qadr.."
"bakpo baru gerok?(kenapa baru kejutkan)", ujar mak kesal..
"nak abiskan solat dulu", jawab clah..
clah cal pulak guna phone rumah. cal adik2..kakak2..anak2 sedara dan sepupu clah. ada yg dpt ada yg tak. nasib la..

kemudian clah top upkan hp. antar mesej kat dua pesakit clah..
clah lihat jam, pukul 5 pagi..clah rehat kejap lagi..ketar masih belum abis dgn peristiwa tadi..bbrp minit kmdian, clah teruskan dua solat tahajjud utk berjihad memperbetulkan syiah...
subhanallah..alhamdulillah..syukur ya Allah..!!  

*kpd sesiapa yg mempersoalkan tarikh sebenar puasa..