Follow by Email

Monday, 16 April 2012

Dua kali memarahi matahari....

Satu prangai buruk clah yg tak boleh clah kawal, kalu ada gangguan masa solat atau masa nak tunaikan solat.

satu ketika dalam tahun lepas, clah tgh solat asar, matahari memancarkan cahayanya(clah suka buka pintu besar, kalu nak solat, sb nakkan angin luar masuk, baru terasa nyaman ketika solat) betul2 memasuki mata clah yg sedang solat. Naik angin dgn keadaan ini, dalam solat tu jg, clah g kat matahari dan ambil sejenis tabir berwarna kelabu, dan tutup cahayanya(sebelah yg memancar)..sambil ckp..ko ni mengganggu aku..dan2 tu jg cahaya dah tak menyilau masuk ke mata clah. clah teruskan solat...dgn senang hati..lepas solat, clah dapati, kawasan yg clah cover ngn blanket tadi redup sepanjang bbrp jam sebelum maghrib...

bbrp minggu lepas, sekali lagi masa clah solat asar(tak tau la kenapa), haba matahari masuk terus melalui pintu. betul2 terkena pd clah yg tgh solat. mmg panas lah. clah pun apa lagi. dlm solat gak..clah g kat matahari dan memarahinya. pasal haba ko panas sangat, ganggu aku solat? matahari(dlm rupa satu lembaga lelaki tawaddu' sambil menundukkan kepalanya) menjawab..aku mengikut arahan ALLAH...clah mmg tak trima jawapannya, clah jawab balik, aku akan mengadu kat ALLAH engkau telah menganggu solat ku..
lepas aje clah berkata demikian, haba yg tadinya panas, dah tiada..alhamdulillah, barulah lega sb boleh teruskan solat dgn hati yg tenang...lepas solat, mmg dah tiada haba panas tu...

p/s...
makhluk ALLAH yg lain mengikut arahan ALLAH dgn penuh tawaddhu' dan tiada soal jawab..tapi manusia tak pernah puas hati..sentiasa komplen...

bulan lepas masa anak sedara clah datang ke rumah dgn isterinya clah tumpang bersolat kat bilik mak clah. mak kata panas bilik ni, cahaya matahari silau mata, nak on kipas angin tak?
tak payah la mak. ok ni tak panas pun.
mgkn sb tak komplen apa2(hormat dan respect pd matahari yg tawaddhu' kpd ALLAH) alhamdulillah solat zohor dan asar dapat dilakukan tanpa rasa panas langsung. Nyaman lagi ade...

2 comments:

  1. sgt btul ke cerita cik? terlalu penuh khayalan. satu cite cik tu almari pon bole menangis.

    ReplyDelete