Follow by Email

Wednesday, 1 August 2012

Gangguan Pelesit, dengki/aura dengki ..puluhan tahun..dan angkara pelaris...

gangguan pelesit

tiga minggu sebelum puasa, clah jalan ke bandar kb...duduk2 kat stesyen bas..sambil tunggu bas, sambil tengok orang lalu lalang sambil borak2 dan dengar makcik2 borak..mmg dah jadi kegemaran clah..kat sini kita boleh menemui pelbagai jenis manusia dgn pelbagai masalah. kat tempat spt inilah mereka meluahkan masalah mrk...kalu bernasib baik, berjumpa dgn org yg serasi, samada boleh dijadikan kawan atau kalu sakit, terjumpa dgn org yg serasi merawat.

clah duduk disalah satu bangku depan(clah mmg tak suka dok kat belakang, walaupun kat dalam kelas masa kat U dulu terutama klas bahasa arab dan bahasa Inggeris, walaupun tersenggok2 ngantuk kat depan, mmg nak dok depan gak..hehe..). ada seorg pak cik dgn bangganya berdiri kat depan sambil bercerita ttg ramai yg ada masalah rumahtangga dtg berjumpa dgnnya. agaknya penat, dia g dok kat belakang pulak sambil bercerita dgn org kat blkg clah. ada seorg kakak tetiba dtg dok sebelah clah.
"huh...panasnya" kata kakak tu sambil menarik2 lengan baju kurungnya ke atas dan ke bawah. Dia kmdiannya bercerita ttg tujuannya dtg..utk belajar Qur'an.
"kat mana," sapa clah..
"tu..kat depan,"
 akak tu terus tarik clah dan tunjukkan kelas Qur'an kat tepi kiosk bas bandar..
kami borak seketika...sambil kakak tu menjuih2kan mulutnya bila terdengar pak cik tadi dok sebut2 kepandaiannya.
"jantan gatai,...kalu nak tau, tgk aje matanya..."sambung kakak tu lagi..clah cuma tersenyum..suara kakak tu tenggelam timbul, bunyi muzik dikir laba bergema dari gerai cd..kenkadang menenggelamkan suara, maklumlah ia cuma berada dua meter aje dr kami.

bila bas kami datang, clah naik, dan dok kat seat depan tepi tingkap dekat tangga. kakak tu dok sebelah clah. Dia sambung bercerita ttg masalahnya..suaranya masih tenggelam timbul. katanya dia dah pegi merata tmpat utk berubat, sampai ke DS di Shah Alam dan berjumpa sdri dgn ketuanya,
"dato tu suruh akak pindah..kat mana akak nak pindah, hanya tu je rumah yg akak ada."
clah janji akan scan masalahnya bila dah boleh solat. kami bertukar2 nombor telefon..
"nanti jgn lupa cal kak na..." "insyaallah.."sahut clah. clah turun bas bila dah sampai ke destinasi. rumah kak na masih berjarak bbrp kilometer ke depan.

sbnarnya clah tak la tau sgt masalah kak na ni...clah ckp cepat mcm kretapi laju, namun kak na lagi laju percakapannya mcm bullet train kat jepun tu...

bbrp hari kmdian kak na cal...
"kak na...tunggu saya sms dulu.."

mmg sesapa pun yg dok dlm situasi beliau, tidak akan sabar menanggung segala keperitan. maklumlah dah berpuluh tahun.
"ilah, kak na nak bgtau...kak na balik umah aje ari tu kak na demam..pas tu anak2 kak na semua demam..."
ujar kak na...
"hurm...saya pulak kak na...belalang pelesit masuk ke rumah..dua malam..! dia melompat2 mendekati saya, bila saya nak kejar dia, dia melompat2 pergi cepat2..."
"owh..ya ke?"ujar kak na...

"pasal g pulok...mai sini"
 kata clah..."...dia melompat menjauh...bgtulah setiap kali terjadi..clah gelak je...tapi clah mmg tak bgtau kat mak, nanti takut pulok orgtua tu...

suatu hari selepas scan mlm tu, clah cal bgtau kak na..
"kak na...ilah ni..nak bgtau kak na...tapak rumah kak na tu keras..masa dulu sblom kak nan buat rumah, ada org mati kena bunuh..darahnya disimbahkan ke kawasan tu sbagai sembahan utk pelesit2 yg mmg dok kat situ.."
"sepatutnya rumah kak na tu baik dirobohkan..., tapi tak kan nak robohkan pulak..jadi, apa yg kak na perlu buat adalah...cari air tujuh jenis utk renjiskan seluruh rumah luar dan dalam dan juga buat campuran semuanya utk minum kak na sekluarga dan jg org2 yg bertandang ke rumah kak na"

air yg direnjis adalah perlu mengikut turutan yg clah tulis:
hari pertama:air hujan
hari kedua:air laut
hari ketiga:air sungai
hari keempat:air tasik
hari kelima:air musoffa za'faran
hari keenam:air kolah dari tujuh masjid
hari ketujuh:air zam2

ada jg air telaga dan air paip sbgai pilihan/ganti sekiranya susah utk dptkan mana2 air..(dari keempat2 yg paling atas)namun clah tak bagi tau sebab, pilihan air yg dinyatakan diatas adalah lebih mujarrab.

alhamdulillah hari hujan, jadi senanglah kak na kumpulkan airnya. bila sampai utk mencari air tasik kak na cal..
"ilah, kat mana nak cari"
" ..ala kak na..g je kat danau tok uban pasir mas..."..
"ok..bereh2.."ujar kak na..
namun sekejap lagi kak na sms...
"ilah, kak na nak bgtau..suami kak na masuk gok..."
"la..pasai pulok?"clah jwb sms..
"nanti la bebila kak na bgtau..." jwb kak na..

dua hari lepas tu kak na cal..laki dia dah kuar dari lockup..
"air tu dah ada semuanya, bila kak na boleh g umah ilah," tanya kak na...

"nanti dulu kak na..masa ni ilah sibuk lagi..nanti ilah sms bgtau.."

clah mmg perlu bersedia jasmani dan rohani, selepas solat tobat dan solat tahajjud utk masalah kak na, semua air akan dibacakan surah jin dan surah alBaqarah(bkn satu surah, cukup lebih dari separuh surah) dan lain2 bacaan..
petang sabtu tu kak na sampai lebih kurang pukul enam suku dgn anak lelakinya...
"kak na tersesat jalan la...terlajak ke taman sari.."
"ni mak ilah? masyallah..." kak na gelak2 bila dpt jumpa mak...bkn main seronok lagi..
"wah...mok ni..." kata kak na..
"lama tak jumpa.."
rupa2nya kak na mmg dah kenal mak sejak dulu lagi..mana la clah tau...
"ilah ni.."sambil kak na menampar2 bahu clah...

bila dah siap dua hari kmdian, clah cal kak na..
kak na dtg dgn suaminya...
sambil dok tunggu lakinya g solat maghrib kat surau depn umah clah, kak na dok borak2 ngn clah dan mak kat ruang tamu...masa bbrp minit tu la kak na gunakan utk bercerita...dari a-z...
mak kata..mak tak tau apa butir buahnya...kak na kan ckp laju...

hari yg ketiga kak na cal...
"ilah..kami kepanasan..." cemas suara kak na...
"tak pa kak na..teruskan...ini cuma suatu tindakbalas.."
sbnarnya yg kepanasan tu bkn kak dan dan famili dia..tapi segala pelesit tu..

hari keenam clah cal kak na..
"kak na..ada dua hari lagi untk abis..."
"ilah, mcmana ni..kak na period..boleh ke kak na renjiskan.."

"tak boleh..mntk tolong anak2 kak na..anak2 lelaki ka na kan ada bbrp org.."
"anak kak na takut la ilah.."
"kak na mmg tak boleh buat, badan kak na kotor...mntk tolong laki kak na..pujuk la dia..ckp dua hari je lagi..sayang la kak na...dah nak abis dah"jawab clah memujuk..
"insyallah kak na try pujuk dia..."jawab kak na tenang..

hari ketujuh kak na cal...clah tak tgk pun sehinggalah petang...
"kak na cal tadi..nape kak na..?"
"ilah..kepanasan la..smua orang nak bergaduh..dah dua hari dah..pagi tadi baru rasa sejuk..."
"alhamdulillah kak na...awal pagi tadi masa ilah buat solat utk scan, ilah nmpk, semua sarang dah musnah, namun ada seekor ibu pelesit yg masih muda yg galak bertelur terlepas..."
(gambarannya nmpak kat kaabah..rupa dia mcm tudung seno..kepalanya bkn mcm belalang melenggok sikit..badannya lengkung..mmg mcm tudung seno..atau kalu org luar dari kelantan kata mentadak mentadu...kedudukannya berdiri bkn mcm belalang...
"hah...abis tu mcmna ilah?"
"dah ok...dah dibunuh"
'nanti malam nanti ilah tgk lagi sekali...."clah janji utk scan lagi sekali...


dengki dan aura dengki puluhan tahun

esoknya setelah scan, clah bgtau kak na...
"kak na...kak na kena mandi satu kuarga..sehari je..dgn campuran air yg masih ada lagi tu campur dgn 1 limau purut dan satu limau nipis utk buang dengki dan aura dengki.."
"tak boleh la ilah...anak pompuan kak na yg bermasalah tu..mana la dia nak mandi2 ni...bercakap ngn kak na pun dah lama tak..." jawab kak na sedih...
"hurm...dah tau dah ..tu yg ilah cari alternatif lain utk kak na...gini..kak na buat solat sunat tobat dan solat tahajjud  dan juga zikir 1000kali surah alFalaq selama 10 malam, boleh?"
"insyallah nanti kak na buat..."

petang tadi kak na cal bgtau, dah tiga hari badan dia sakit2... hanya ada sehari lagi utk habiskan...

kak na cal lagi hari ini..badan dia terasa bagai dimamah2...clah suruh dia minum air campuran yg masih berbaki, seingga sakitnya hilang dan makan kurma(bc Fatihah sekali,slwt 7 x dan alhamdulillah 7x, sb di rumahnya tiada kurma Nabi..). 10 hari dah berlalu...

awal pagi tadi clah dah scan...jadi petang tdi clah cal kak na...
"kak na, macamna...."
"ilah...tubuh kak na sekejap sakit kat dada..sekejap lagi pindah kat lain pulak..."jawab kak na dgn suara yg lemah bkn ceria mcm selalu...

"mcmni kak na...mmg dengki..ilah nmpak keadaannya mcm dok dlm umah batu lama...sb bnda ni pun mmg dah lama berlangsung..kak na kena buat mcm yg ilah suruh solat tobat, solat tahajjud dan kali ini baca doa nabi Yunus as..1000 kali...tak perlu baca surah alFalaq... baca sampai semua ok..."

"kak na mmg tak pernah putus lagi buat solat tobat dan solat tahajjud tu ilah...walaupun kak na sakit2..."jawab kak na lagi..
"bagus la kak na...ilah akan buat jgk..tapi lebih sikit la...jgn risau...bayaran lepas raya...lepas beres semua..."
"ha...nanti raya kak na g umah ilah insyallah..."


rawatan pringkat awal:
clah kena buat solat tobat lima kali(10 rakaat) dan solat thajjud 3 kali(enam rakaat) selama tiga hari..dgn bacaan alkauthar 1000 kali sehari.. utk solat tahajjud rakaat pertama selepas Fatihah,kena baca 21 kali alfalaq, 21 kali annas pd rakaat pertama, pd rakaat kedua selepas Fatihah, baca 21 kali alkauthar dan 21 kali al lail..

kak na sdri kena teruskan dgn solat tobat dan solat tahajjud, tapi bacaan ialah 1000 kali doa nabi Yunus as..sehingga sembuh..

petang tadi clah cal kak na tanya bgm..sb awal pagi tadi mmg rasa kepanansan masa dirakaat pertama..masa rakaat kedua, kepanasan tu dah ilang...
"ilah, mlm tadi kak na kepanasan..rasa spt dimamah2 kat dlm kepala...benci sgt tgk suami kak na,
hari ni rasa spt di mamah tu turun ke bawah..rasa benci pd suami kak na tu masih ada..."ujar kak na..
"sabar lah kak na..bnda ni kan dah lama, jadi ia dah berkumpul...sepatutnya dari dulu dirawati..insyallah ilah akan usahakan sampai kak na sembuh..."jawb clah utk tenangkan perasaan kak na..



selesai rawatan pertama, clah kena teruskan utk rawatan peringkat kedua iaitu...
solat tobat dua rakaat, dan solat thajjud 2 rakaat: 40 kali alfalaq dan annas di rakaat pertama selepas Fatihah, dan di rakaat kedua 40 kali alkauthar dan 40 kali al-Lail..dgn alkauthar(perlu dihabiskan 3000kali..hari tu clah sempat baca 500 kali shj) 1000x slwt dan 1000 x doa Nabi Ibrahim as..sehari selama 10 hari...  

di hari pertama..clah nmpk terdapat 10 ekor setan yg ditugaskan utk pelbagai bhgian dlm dengki. satu bgian, satu setan. pd kak na ada 8. mcm2 rupa ada..yg clah nmpak salah satunya bermuncung babi, blkg mcm babi, tapi mempunyai kaki yg besar dan panjang. terdpt ekor yg panjang. bila dia berjalan cara merangkak mcm biawak besar, dibelakangnya ada warna merah spt permaidani terseret ke belakang(mcm veil pompuan pakai masa kwin kat gereja).

di hari kedua, pd rakaat pertama solat tahajjud, clah rasa panas kmdian clah tercium bau spt asap dr kertas terbakar..
pagi tadi kak na cal...dia kata dlm bilik anaknya dia ternmpak dua ekor biawak masuk..

hari ketiga..pagi tadi clah rasa spt percikan api semasa rakaat pertama solat tahajjud..
kak na kata mlm tadi dia ngantuk sungguh2....

hari keempat..masa rakaat pertama terasa mcm ada spt jari dok cucuk kat tekak sebelah kanan.. masa rakaat kedua semasa membaca surah al-Lail..clah rasa panas dan peluh memercik spt hujan turun..lencun kain telekung...rasa cucukan jari tu masih ada..

pukul enam petang, clah cal kak na...

"biarlah dulu...!!" kedengaran suara kak na tegas...
"huh..marah kat sapa pulok ni" clah usik kak na...
"hahhaha..." kak na gelak..
"kak na..macamna ari ni?"
"tulang belakang kak na sakit.."jawap kak na...

clah cite apa yg clah kena dlm solat masa buat rawatan secara solat tahajjud utk kak na mlm tadi...

"sblom kak na jumpa ilah dulu, kak na kepanasan..terpaksa minum air batu sejag sehari." jawap kak na lagi..
"kak na tau ke sapa yg dengki ke kak na?" clah nak tau..
"tau..sejak jumpa ilah kat stesyen bas ari tu, kak na blom bertentang mata lagi(blom jumpa secara 4 mata) dgn isterinya, yg sisuami pulok, dlm bbrp hari ni dok bertempik2..tuduh kak na antar sihir ka dia.." bersungguh kak na bercerita..
"wah..tentu kak na gelak guling2 kaki naik ke atas mcm budak kecik masa tu..."clah usik kak na..
"hahahha..."kak na gelak besar..walaupun suara masih suara org demam, tapi bertenaga..
"yg mlm tadi dengki sb kebahagiaan..mlm marin sb rezeki", bgtau clah..
"dulu..*kalu datang, yg hebat2..la ni kalu datang pun slow je."ujar kak na...


  
 
  
 



p/s...bgtulah kita nmpak dengki dan aura dengki tu cuma perasaan seseorg sahaja..namun.. awas..akibat yg ditimbulkan ke atas mangsa pun tak kurang spt sihir jgk...menurut kak na, dah 30 tahun dengki ini berlangsung, namun yg berat ialah dlmasa 18 tahun ini...dan kak na tau siapa yg dengki kpd beliau...
*merujuk kpd gangguan..










1 comment:

  1. Assalamualaikum,

    Sy ingin tumpg btanye.. Boleh ke clah bantu sy.. sy diganggu pelesit dah hmpir 12 thn.. Hidup sgt derita & merana.. Klau boleh, hrp dpt reply segera..
    t.kasih

    ReplyDelete