Follow by Email

Saturday, 4 August 2012

gangguan di bulan Ramadhan:memarahi kuman batuk...

telur yg dipuja

aduh...mmg tak tahan kalu kita sewaktu solat, kita terpaksa tahan batuk...tak pun kita terbatuk2...!

dua minggu lepas clah, mak dan adik "termakan" akok yg dibeli di berek 12..akok ni clah dah nmpak kelainannya..ia berpeluh dan nmpak mcm berlendir(dari firasat clah)..tapi kami makan jgk..(perut tawar..huhu)

esoknya apa lagi bermulalah kisah kami batuk hingga ke hari ini masih ada saki bakinya...kami batuk dgn segala sendi2 sakit, demam yg berada didalam, kpla macam kena karan(ada wayar bergetar kat dlm otak..bila ia bergetar, kita akan rasa kesakitannya..) badan kami jadi putih kuning macam mayat...

bila clah scan, clah dapati mmg benarlah dari akok tersebut. telur utk buat akok telah dipuja terlebih dahulu..ilmu ini didapati dari Mundok..
ia bknlah kemurkaan Allah tapi sebaliknya adalah petunjuk...(tak boleh nak cite)

apa yg clah nak cite adalah masa solat maghrib dirakaat ketiga selepas baca Fatihah..masa tu mmg clah batuk..sambil baca surah seterusnya clah jumpa dgn kuman batuk..
"ko ganggu aku solat"marah clah..
"perintah Allah" ujar kuman batuk penuh rendah diri..
"aku tak kisah..aku nak mengadu jgk di akhirat nanti"sambung clah lagi..
selepas tu sampai habis solat, tiada gangguan batuk..alhamdulillah...

suatu ketika clah sedang solat tahajjud utk jihad Syria...masa baca surah selepas Fatihah, batuk datang..sakitnya hati...(utk solat ni, mmg tumpuan sangat perlu)
"ko ganggu aku solat!!"..tempik clah..
"aku tak peduli apa alasan ko"..
alhamdulillah..lepas tu tiada lagi gangguan batuk sehingga lah clah selesai mengerjakan solat...

santau miang tebu

rasa perit dalam tekak, gatai2...masih ada..sepatutnya dah sembuh batuk kami...mlm tadi clah buat solat istikharah..lalu disuruh buat solat tahajjud dgn selepas Fatihah pd rakaat pertama di baca 40 kali al-falaq dan annas dan pd rakaat kedua selepas Fatihah, dibaca 40 kali alkauthar dan al-lail...

masa ni lah clah diberitahu org yg benci clah dah antar sesuatu..santau miang tebu.. clah tercium bau air tebu...clah nmpak makhluk yg putih spt cat putih..berkepala bulat dgn lidah nya panjang...

rawatannya ialah: kami 3 org kena mkn kurma nabi yg direndam dlm segelas air zam2 masa azan asar makan masa buka posa(azan maghrib) dan minum air zam2 tersebut...bgtulah selama 10 hari...dan biji kurma itu clah yg mesti menanamnya mengadap kiblat..pantangnya adalah selama 10 hari kami tak boleh minum air tebu...dan makan jagung...

org yg benci kat clah sapa lagi..tok sami selendang kuning, jiran clah tu la...bln lepas clah dah buang bnda yg dia hantar kat telaga...tu yg dia tak puas hati...

hari pertama minum air zam2 dan mkn buah kurma Nabi/ajwa dah rasa kelainannya..mcm ada bayangan itam kluar... solat dan lain ibadah pun lebih smooth...

hari kedua..biasa je..cuma rasa manis dalam tekak....

hari ketiga..buah kurma mak dan adik, tenggelam ke bawah..tapi kurma clah punya walaupun dah berejam dalam air masih terapung di permukaan...rasanya sedikit pahit..

haa...lupa nak bgtau..tok sami selempang kuning alias tok imam tu dah bbrp hari batuk...
adik clah tanya clah, boleh tak kita pulangkan balik apa yg dia hantar?
clah jwab:ALLAH sendiri yg nak menghukum dia...

hari keempat tadi masa asar, lupa nak sediakan kurma dan air zam2(asyik dok buat zikir dan bacaan Qur'an utk dua pesakit)..dah pukul tujuh mlm baru ingat..buah kurma tu tenggelam..tapi rasa pahit lebih dari kmarin...

lupa nak cite..setiap kali, kalu clah rasa ada bnda yg melekat kat tekak..clah akan baca auzubillahi minasysyaitonirrajiim..sambil buat"HAAAAHHHH!!!" ...kuat2..mulut mesti nganga besar2 aaaa...(spt kita kuarkan bnda2 tu dari kerongkong kita...)clah akan buat tiga ke empat kali...baru tak terganggu ketika buat bacaan dlm solat...niatnya?kuarkan bnda ngarut2 tu dan bagi balik kat tuan empunya...(hehe..)



p/s...kenapa clah tak guna pagar diri..? rugi la.. setiap kali clah kena, clah akan dpt satu ilmu..kalau dah buat pagar..terbatas la pengetahuan clah, tak berkembang... selain dari itu insyallah akan dpt bonus ilmu lain pulak...




 

1 comment:

  1. Assalamualaikum clah..
    Nak nk tanya boleh x klu sy minta tlg clah scan rumah sy?? just nk mnta pendapat & khidmat nasihat. Mentua ada ckp nmpk sesuatu dlm umah

    ReplyDelete