Follow by Email

Sunday, 16 December 2012

Busung...oh busung..busung siam berdarah la puloks!!

Ada sesiapa yg pernah kena busung? atau pernah melihat sedara mara yg mengalaminya... bkn apa..clah nak tahu cara rawatannya...biasa yg selalu clah dgr adalah busung air..tapi yg clah alami adalah busung siam berdarah...

bulan ramadhan 2007, siang hari clah mmg sibuk angkut tanah dan ratakan maklumla kawasan umah kami tu masih tak rata walapun dah berpuluh tahun kami duduk..jg musnahkan 5 rumpun pokok jarum tujuh bilah. mak clah tanam tau..tapi dah merimbun..dia pun takut nak masuk..tak da org lain yg sanggup buat, jadi clah buat la..kena buat hati2 sb pokok ni byk duri..kutip duri yg jatuh ke tanah satu2..kena pakai sarung tangan dulu, pakai double..kalau tercucuk durinya..mak oi sakit..

tanah bersempadan dgn dapur rumah imam selempang kuning, lebih tinggi dari kawasan lain..dan ada busut(dlmnya ada sarang anai2)..angkut utk letak kat depan..dkt pagar. Lepas solat asar hingga lah nak azan maghrib..baru boleh berhenti..nak kejar masa..tak lama lagi raya.tau la bila kita musnahkan busut, binatang terbang dari busut akan kluar beramai2..alkisah serangga2 terbang tadi tak menyerang rumah clah tapi sebaliknya menyerang rumah anak tok imam selempang kuning yg terletak dibelakang rumah kami..

bersambung...





p/s..jgn lupa beri komen ye...
atau hantar saje ke email clah:
klateblackrose@gmail.com

7 comments:

  1. hok aloh clah ni... tanya otai terus la.. TOK BELAGAK di darulsaka.blogspot.com atau pesbuknye lagi senang http://www.facebook.com/tok.belagak.1

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..syakirin...
      clah nak tahu sapa yg pernah kena ..nak tanya perawat ni...diorg sibuk memanjang...

      clah nak tahu samada rawatan utk busung air sama ngn rawatan busung siam berdarah...

      p/s...tok belagak tu kawan satu pejabat ngn kawan clah...

      Delete
    2. takpa clah. tok belagak dah sepenuh masa perawat sambil jual emas. dah resign engineer.

      Delete
    3. dia engineer ke dulu? kwan clah tak cakappun...tak tau la pulak... :)

      biarlah apa2 pun..asalkan dia bahagia...

      Delete
  2. Assalamualaikum dan Salam ukhuwah clah...

    Ambo tak de pape ilmu cuma suka tumpang baca.

    Semoga Allah melindungi clah sekeluarga setiap masa.

    Biiznillah Amiin.

    ReplyDelete
  3. Aslmkm clah.... Nk tnya klau nk berubat ngan clah cmner

    ReplyDelete
  4. Salam.. cmna nak berubat dgn awak? Bole email saya x? Saya betul2 perlukan pertolongan awak! Fiezasheikh@gmail.com

    ReplyDelete