Follow by Email

Saturday, 16 June 2012

ina dan aku....dan rakan asrama pekerja..

1. ina  dan aku...

semasa tinggal di asrama, aku, ina dan kakaknya zura sahaja dr kelantan. yg lain dari negeri2 lain. aku di tempatkan di bilik lain, ina pula sebilik ngn akaknya. masa kami nbaik mmg segalanya indah. tapi aku tegas, ina pulak lokek, pantang ditegur. yg lain mmg ina ok. masa bulan puasa, ina dan akanya masak kuih utk bw balik ke kampung, aku tegur sb mrk dah guna gas terlebih had(gas kami bayar sama byk).

apa lagi..mengamuk la ina..memacam yg dia kutuk aku...lantak la...aku cuma wakil(sebab aku ketua rumah) menyampaikan apa yg perlu aku sampaikan, adil utk semua. lama kami tak mesra mcm memula dulu..sampaila aku nak pindah ke asrama lain, baru aku tegur dia.

bbrp bulan berada diasrama lain, mmg terasa kelainan. kalu di asrama dulu setiap org mcm adik bradik walaupun ada masa kami berselisih pendapat. masalah telefon pun belum selesai, tersangkut kat telekom(ada pompuan yg buat kj tak betul, kata dah tukar alamat baru ku, namun, bila aku tak sampai gak. so aku terpaksa ke bayan baru lagi sekali, kali ini aku dah tak percaya pekerja pompuan tu buat kj betul, aku komplen terus dgn penyelianya seorg pompuan cina. dia telah tugaskan seorg lelaki melayu utk selesaikan masalah ku. alhamdulillah semua selesai.)

dah masuk line phone..baru la rasa lega...terkejut jg, sb hari pertama telefon terus berdering..mcm tau2 plk! Rupanya ina yg cal..
"kak ilah..dah lama ina cari..(suaranya benar2 resah mcm org baru lepas nangis)
..kenapa ina?tanya ku...
"mak ina sakit teruk..ina tak tau nak buat macamana..."
bak mai sini namanya..nanti insyallah, kak ilah tgk...

esoknya aku bgtau ina, mak ina ni kurang solat?
"ya, betul kak ilah..."
macamni lah...ina tolong buat solat tobat mntk Allah ampunkan dosanya..dan ina doakan lah Allah berikan kesembuhan utknya(sb belum masa lagi ajalnya sampai)...buat setiap hari...
bbrp minggu lepas tu ina cal sekali lagi...
"kak ilah, mak ina dah sembuh..."
ckup gembira sekali suaranya...alhamdulillah...  

p/s..bukan semua penyakit tu dari sihir...


2.ngumpat yg memakan diri.

masa di asrama seberang dulu, aku tak tau pun mereka dari bilik2 lain dok ngumpat aku...yg tak join, cuma ina dan kakaknya....
sbnarnya sambil aku kj, aku jg blajar...jadi tak da masa utk bersama mrk...

suatu hari, masa tu cuti, aku heran tgk mrk mengeluh tak boleh makan...aku tanya salah seorg dari kawanku itu,...knp ko nih mek mah...?
mmg dia pada mulanya teragak2 nak jawab...tapi lepas tu..dia ceritakan semua yg berlaku...
kak ilah ..kami satu grup ngumpat kak ilah...semua yg ngumpat tu dapat sakit mulut...naik biji2 dalam mulut, susah kami nak menelan makanan...yg paling teruk si elis(dia ni aku tau kalu ngumpat atau ngata org...woisy...berbisa..)..
aku gelak..apa la korang ni...tak da kerja lain ke..

aku tanya ina dan zura, korang tau ke apa yg terjadi? ina dan zura ckp kami tak tau pun kak ilah..
aku jawab...patut la korang selamat! 
sampai skrg aku tak tau apa yg diorg umpatkan..dan aku mmg tak kisahpun...alhamdulillah lepas tu..mrk dah ok...

p/s...kalu org tu tak balas, ALLAH yg membalasnya...knp aku tak marah kat mrk? sb aku tau, aku ni pun bknnya baik sgt.




3. Saka melindungi?

rakan sebilik aku, ida mempunyai seorg kakak iaitu fiza. fiza dipelihara oleh nenek(kesayangan nenek). sewaktu fiza datang aku terserempak dgn dia di pintu masuk. Apa yg aku tgk adalah wajahnya hitam legam sampai ke hati...aku heran. fiza ni hitam manis dan tinggi lampai mcm adiknya jg, cuma adiknya ida, putih melepak.
aku tak suka prasaan aku yg prejudis kat fiza. bila fiza masuk bilik aku utk tumpang tido ngn sepupunya(aku mmg baik ngn sepupu fiza, ella sb aku mmg sayang kat ella. walaupun ella nmpk metal, tapi dia baik hati dan kalu dia senyum mmg comel. lagipun hatinya lembut ie dia mmg boleh dibentuk ke arah Islam), pagi tu subuh dah berlalu bbrp minit, lepas solat aku kejutkan ella utk solat subuh. Fiza terjaga, dgn muka masam mencuka dia menjawab:ada apa? aku kata nak kejut ella utk solat subuh. fiza bknnya kejutkan ella, malah pejamkan semula matanya(aku tak tau samada fiza boleh solat ke tak) sekali lagi aku kejutkan ella, dan bgitu jg lah yg terjadi. bila kita dok sebilik atau serumah, adalah menjadi tanggung jawab kita utk kejutkan utk bersolat, kalu mrk tak mahu bangun, itu terpulang kpd mrk.(aku tak mahu esok di akhirat, aku ditanya ttg ini).

petang tu selepas solat zohor, aku buat solat hajat utk mengetahui apa sebenarnya. masa dalam solat tu aku tgk lembaga pompuan berumur 60an berbaju kaftan merah(kaftan ni sebiji macam kaftan yg fiza pakai). selepas solat, aku jumpa dgn sedara fiza, cek aida yg dok kat bilik sebelah. "kak ilah, fiza tu cucu kesayangan neneknya. mmg dia dipelihara oleh nenek tu dari sejak kecil lagi. nenek tu ada pelihara bnda, dia akan suruh bnda tu jaga si fiza ni. itulah makhluk yg kak ilah nmpk tu"

aku pernah kena cakar dgn makhluk ni sewaktu aku tidor. oleh sebab luka cakaran tu kat belakang badan, susah aku nak pastikan dgn tepat. aku mntk tolong mek mah utk letakkan air liur dan baca ayatul Qursiy. alhamdulillah cepat aje sembuhnya.

sewaktu clah diserang oleh saka fiza, mlm tu clah cal mak bgtau ttg fiza dan sakanya.
"mak tolong buat solat hajat"
"nak niat apa? tanya mak.
"terpulang lah pd mak"

esoknya clah cal mak lagi sekali. tanya samada mak dah but solat hajat.
'huh...ko..aku dah buat mlm tadi." kata mak...solat hajat mntk masukkan iman. tgh2 buat, aku rasa meremang bulu tengkok...lain kali jgn mntk aku buat solat hajat,"kata mak kesal.

"hah...apa..?!" clah mmg terkejut.
"mak buat solat hajat masukkan iman pd fiza? hahahhaha..."clah gelak guling2...
"patut la saka dia p serang mak. dah bila kita buat solat hajat utk masukkan iman, ia mnjadi cahaya yg g serang bnda tu..mau ia tak marah?setan mana mau org Islam ditambahkan keimanan!"

p/s..kalu kita nak buat solat hajat yg lebih kurang mcm mak clah, pastikan, kita "freeze"kan dulu sakanya. sblom solat, baca fatihah, 3qul, ayatul Qursiy, auzubilahiminasyaitonirrajim(bc 3 kali ludah belah kiri) dan doa nabi Yunus 3x..niatkan smoga ALLAH bekukan makhluk tak guna tu...insyallah apa yg kita buat akan sampai kpdnya...bgtu jg kalu kita nak buat solat sunat hadiah utk jenazah yg kita tahu ada saka atau belaan..utk mengelakkan dari diserang makhluk tak guna yg sentiasa berlegar2 disekeliling tuannya.


4. jiran pengamal sihir 


seorg roomate clah, Nik telah berpindah utk duduk menyewa bilik dgn kakak angkatnya Kak Marlina selang beberapa rumah dari asrama kami tinggal. Mula2 dulu mmg kak Faridah, tuan rumah tersebut melayan mrk dgn baik. tapi lama kelamaan, ada suatu keganjilan terjadi. dalam rumah itu terdapat 4 bilik. sb kak faridah ni dok sensorang jadi tiga bilik lagi disewakan. satu bilik disewa oleh nik dan akak angkatnya. satu lagi disewa oleh seorg gadis.

nik datang ke asrama kami suatu hari. dia ceritakan, bbrp bulan dulu ada seorg gadis yg menyewa bilik terkena macam2 ancaman spt titisan myk atas lantai, myk ditombol pintu, tidor terganggu dll. sb dah tak tahan dgn pelbagai gangguan, sigadis tadi mntk tolong bfnya carikan rumah sewa lain. "Kami pun bercadang nak pindah" ujar nik. " knp" tanya kami...aku takut dgn kejadian macam tu. aku dan kak ina pun dah kena. myk di mana2. kami dah lap tapi lepas tu myk tu ada semula. tak tau dari mana dtgnya..malam tadi aku tak dapat lelap mata. terlelap aje aku nmpak seekor monyet..aku tarik ekor dia...tarik punya tarik..bkn main panjang lagi...aku dah sesak napas" sib baik kak Marlina (sempat) balik kejutkan aku...tak brani aku nak tido kat situ...aku nak balik rumah kak marlina.
(kak marlina ni rumah maknya kat penang gak, cuma dia lebih suka menyewa dan dok skali ngn adik angkatnya) 
"ko kan nak g jumpa kak Gayah bomoh di BM? bila nak g, aku nak ikut sekali" tanya aku..
"kak ilah nak g ke? hari sabtu ni, jom.."
"aku nak tgk mcmna kak gayah tu buat rawatan..."aku tersengih...

Hari sabtu pagi, aku cal Marlina. "sori kak ilah, saya kat tempat kj ni. pas ni saya nak balik ke rumah mak saya, nik tido kat sana mlm tadi. petang nanti dalam pukul enam kita ke rumah kak Gayah. kak ilah tunggu ya..."

pukul enam lebih kami berangkat ke rumah kak gayah. nasib baik tak da pesakit lain melainkan kami tiga orang.
"tido kat sini lah malam ni", ajak kak gayah. "tak da org lain, cuma akak, laki akak dan anak pompuan akak je. ada bilik kosong kat belakang, jgn risau. lagipun malam nanti, kita akan stat utk buat rawatan...mandi daun sireh."

lepas isya' start la kami tiga org mandi kat luar rumah...ayyo sejuk sampai ke tulang..dah la kat luar, anginnya bkn main kuat lagi..ketaq sampai ke gigi...gggggg...kedengaran gigiku menggeletar...(clah ni mamalia berdarah sejuk..) kuku dah biru...

menurut kak Gayah, kak faridah ni mmg ada mengamalkan amalan yg menyeleweng dari Islam. tau tak air dalam botol tu, mmg air masak, tapi dia dah buh bnda dlm tu... sedap aje korang minum tanpa rasa apa2...kak gayah gelak...
"hah! betul ke kak gayah?," terbeliak biji mata nik...
"pindah je la"..kata kak Gayah...
"tu la kami dok usyer bilik kat seberang jalan tu ada...tunggu bbrp hari lagi nak masuk...penyewanya masih ada masa ni..." terang Marlina sambil geleng kepala kesal...

malam tu aku tak dapat tido, hatiku dan fikiranku asyik tringat kat Rini. aku terasa ada sesuatu yg terjadi kpdnya...

esok pagi, lepas solat subuh kami bertolak balik..sepanjang perjalanan pulang, hati aku berdebar, tak sabar nak jumpa Rini. Rini adalah best fren aku, walaupun umurnya jauh lebih muda, namun kalu ada masalah kewangan, aku akan pinjam duit dari dia.(bkn tak da duit, tapi malas nak withdraw duit tak pun tak sempat) sampai kat tempat kj kalu baru dpt gaji, biasanya org dah ramai beratur, kalu nak join gak, tentu lambat masuk line, dah la kami kj kat bahagian cleanroom, kena pakai tutup semua sekali, dan tempatnya lebih jauh.

ada masa gak kami gaduh, pas tu aku akan ckp, "aa..ko jgn ckp lagi ngn aku pas ni" dalam bbrp jam lepas tu aku yg p tegur dia. rini akan kata"la kak ilah, tadi kata tak mo cakap" biasanya kalu rini sakit perut, aku yg urut. insyallah dalam 10 minit, ok la sakitnya tu. sekali dia mmg betul2 sakit perut. aku mntk la nak urut, tapi dia kata tak mo menyusahkan aku, dia nak buat sdri. hari kedua masih sakit lagi.
Aku mula naik angin,
"mai sini, huh, kata tak mo menyusahkan aku, budak bodo..ni lagi buat aku susah hati"
alhamdulillah, 10 minit lepas tu dia dah tak da apa2. senang hati aku...

(p/s...sbnarnya kita kena tau teknik utk urut kalu sakit perut, urut perut, belakang dan kaki..kaki biasanya akan sejuk kalu sakit perut. biasanya kalu nak cepat, cucur air panas suam kekaki dan belakang badan terutama punggung, insyallah sakit akan berkurangan, krn angin sudah bergerak...)

Suatu ketika elis mntk aku urut dia, aku pun urut la..badan elis tiga kali lebih tembam dari aku, lepas urut aku rasa tak sedap badan. esoknya aku tak boleh bangun langsung. badan jadi sejuk. berlapis2 aku pakai baju dan berselimut. Rini yg paling risau.."kak ilah ni idup lagi ke..."(risau takut aku mati..sebab tergolek kat tempat tidor tak bergerak2..hahahha...)..

Marlina tinggalkan aku kat tepi jalan masuk ke taman asrama. pertengahan jalan, aku terserempak dgn Rini berseorangan sedang bawa beg. "Kenapa Rini, ko nak ke mana?"sapa aku...
"kak ilah...!!" ujar rini pucat lesi..."saya demam, saya nak balik kg..."matanya bergenang air..
sambil terketar2 rini ceritakan apa yg terjadi malam tadi...

"kak ilah, petang marin masa saya dok sorang2 relax2 atas katil kat bilik(rini dok sebilik ngn ina dan zura. katil double decker. dia dibgian atas)..saya pandang kat luar dari tingkap saya nmpk kak faridah lalu...dia pandang ke rumah kita. tingkap terbuka, dia boleh nmpk saya. saya takut kak ilah. saya rasa seriau. wajah dia nmpak menyeramkan. malam tadi saya tak dapat lelapkan mata langsung. saya pulak tido sorang2 kat bilik ni. saya rasa macam ada makhluk yg dok perhati saya. saya ingat kat kak ilah, saya kata, kak ilah tak ingat kat saya ke. hari ni badan saya seram sejuk..saya demam. saya nak balik kampung berubat ngn ayah saya..."
"aku pun tringat kat ko mlm tadi rini. aku kan sayang kat ko. ermm bagus gak ko balik berubat..nanti ko rasa ok sikit, balik mai kat sini...."
aku simpati ngn rini tapi aku mana reti merawat sesapa...

Selain dari mandi daun sireh(mandi ni macam mandi bunga) kat rumah kak Gayah, utk memagar rumah kami dari belaan kak Faridah, kak Gayah beri petua:
buat air yasin dgn 7 kali bacaan yasin, pas tu renjiskan sekali seluruh rumah, luar dan dalam..sebelum maghrib...insyaallah makhluk belaannya tak kan ganggu penghuni rumah kami.
dan kak faridahpun tak kan lalu depan rumah kami

p/s....jln lain ke kawasan rumah kedai byk, jln dari kat depan rumah kak faridah, lagi dekat, terus je ke kawasan rumah kedai..namun knp dia melencong lalu depan rumah kami? tentu ada udang sebalik mee!

bila ramai housemate telah berada di asrama, petang tu kami buat mesyuarat tergempar...aku tanya ada sesiapa yg sukarela nak baca yasin 7kali(aku harap mek mah volunteer, sb bkn sahaja suara nya sedap baca Qur'an, tapi dia jg rajin bc Qur'an..)
"saya tak boleh la kak ilah...period..."jawab imah. "La...sayang!... yg lain2?" tanya ku. mrk semua geleng kpla...tak sanggup.."tak pa la..kalu mcm tu kak ilah buat"..aku beri kesanggupan.

lepas solat tobat, aku buat solat hajat. lepas solat hajat, terdengar azan asar, aku sambung solat asar. lepas solat asar, aku mulai baca yasin......satu baldi air dah berada didepan.
jiran kami pekerja2 lelaki dari kilang (dan seorang manager cina) dah mula tertanya2. bilik clah bersebelahan dgn bilik mrk. jadi suara clah bc yasin, dan nak abiskan 7 kali kedengaran kuat jgk. mrk tertanya2 knp..knp...bila dah siap baca..clah beri kepada mek mah(imah)
"korang ambik la..aku dah tak larat, separuh mati aku...inagt apa yg kak gayah pesan.."
lagi la bising suara anak2 muda jiran kami bertanya...

selesai semua proses, masih byk lagi air yg lebih, clah masukkan ke dalam botol air masak rini..(ni la silap clah...hehe) dua hari kemudian, rini balik, terus ambik air dalam botolnya, teguk...glup2...
"alamak rini...tunggu..."
"knp kak ilah?"
"tu air 7x yasin..."
"huh?"
"aku tak da botol nak buh, aku tumpang je botol ko dulu..."

"la..sori..mana saya tau..."jawap rini sambil sengih...
"bersih la perut dan hati ko tu" jawab aku sambil gelak!rini pun gelak sama...

air dalam botol tu aku masukkan ke dlm botol lain..

bbrp hari kmdian ina beli motor kriss secara cash share duit dgn kakaknya zura. air yasin kuberikan kpd mrk utk renjiskan ke motor.


5. abang rini terbang
    
rini tanya aku.."kak ilah nak dgr cite tak?"
"nak la," kata ku..."cite apa?"
"ttg abg long rini la...
macam ni...kat kg rini masa rini kecik dalam umur 3-4tahun..riuh orang2 kata abg long rini terbang...masa tu kami dah janji nak balik ke rumah. mak dan kakak2 rini dok tunggu kat rumah. ..pak rini naik motor dari rumah sedara kami, abg nombor dua naik basikal dari rumahnya....mrk dah bertolak awal..abg long rini kata pd rini, adik balik dgn abg la..jadi kami berjalan kaki, abg long dukung rini. sampai kat tgh jalan abg bgtau..adik kena tunggu kejap, sb abg nak solat dulu. pa tu abg solat...selesai solat, abg ambik rini dan kami teruskan perjalanan....rini tak tau brp lama...rasa macam sekejap je...kami tiba kat rumah. bila kami sampai, yang lain2 pun sampai...

pas tu la kampung rini riuh org dok crite ttg abg rini terbang...kak ilah percaya?"

"percaya"..kataku...
"Allah berkuasa memendikkan perjalanan seseorg...iaitu bumi jadi terlipat.." kataku...

6. abg rini merawat kawannya yg gila...
(dari cite rini ini lah jg yg membuatkan aku berminat utk merawat org yg terkena penyakit mental)

"kak ilah tau tak kejadian posmen sembunyikan surat kan tersebar seluruh malaysia?"tanya rini suatu petang masa kami dok borak2 berdua dlm bilik.
"tau la sikit2...aku baca kat dalam surathabar dan tgk kat tv..., kenapa..."tanya aku nak tau apa yg rini tau.
"yg ni rini nak cite." kata rini...
ada seorg posman baru pindah kj kat kampung kami, nama dia rini letakkan sebagai sudin. Sudin ni selalu la datang bawa surat ayah dan surat abg, lelama kluarga kmi baik la ngn abg sudin ni. abg sudin mmg rapat dgn abg rini. bila cuti dia ada gak datang rumah, dpt la mkn buah2..abg sudin ni mmg rajin, dan baik orgnya dari apa yg kami amati...

setelah sekian lama kami tak nmpk abg sudin macam hilang terus. abg rini tertanya2 mana tau kot dah bertukar ke tempat lain ke...ayahpun tak tau. abg rini g tanya tempat kerjanya. diorg bagi alamt rumah abg sudin..jadi abg pun g rumah abg sudin, entah2 abg sudin sakit...

isteri abg sudin cakap..abg sudin dah dimasukkan ke wad giler, krn tekanan kerja. dah dua bulan. abg rini pun g la ke hospital yg disebutkan. sampai di sana abg rini jumpa doktor, kata nak jumpa abg sudin, doktor bagi la. abg rini tgk aje bila abg sudin dok gerakkan tangan sambil baca2 alamat..dalam otaknya sekarang dia adalah posman yg sedang menyampaikan surat. abg rini hampiri abg sudin, dai tiup bnda dalam telinga bag sudin, kmdian dia tepuk belakang abg sudin. tetiba saja abg sudin spt terkejut.

"kat mana saya...",tanya abg sudin.. bila ternampak muka abg rini. abg rini senyum. abg rini jumpa doktor, dan ckp pada doktor, "saya nak bawa kawan saya balik skrg."
doktor kata "tak boleh"
"apa pulak tak boleh..cuba tgk, kawan saya tak gila, dia dah sembuh, org tak gila mana boleh dok kat hospital gila," hujjah abg rini selamba..
doktor serba salah...tapi akhirnya doktor terpaksa akur...abg sudin mmg tak gila..jadi ari tu jgk abg rini bawa abg sudin balik rumah...

"aku naklah..." jawab clah seronok dgr cite yg berakhir dgn baik...
"eh...mana boleh.."jawab rini...
"apa yg tak bolehnya...?"
"abg rini dah kawin" jawab rini dgn serius...
hah...terkejut beruk aku...!
"aku bkn nak abg ko la..ngok! aku nak ilmu mcm yg dia ada..." hahahha...gelak guling2 aku...

esoknya kat kilang, aku cite ttg rini yg tak bagi aku kwin dgn abg dia kat rina...




    
   





















No comments:

Post a Comment