Follow by Email

Wednesday, 2 October 2013

firasat yg benar...

Anda semua mgkn pernah mengalami peristiwa seperti ini..

kisah 1

peristiwa ini berlaku semasa clah di u..clah beli mee sanggul dan bbrp brgan lain. ambil satu gulungan mee, clah masak. lepas makan, mee sanggul yg masih ada dlm plastik masih byk. rasa macam, byk la pulak. mcmna nak abiskan. agak2 brp bulan gak la. sbnya clah lebih suka masak dan makan mee goreng(mee kuning yg fresh tu).

masa tu jgk clah terfikirkan adik clah. apa agaknya dia makan. drp clah tunggu lelama, bkn ada tempat pun nak simpan(buat menyemak je) baik clah hantar je kat dia. clah terus bungkus dan masukkan sekali wang rm20. antar melalui pejabat pos ari tu juga.

masa kami balik bercuti di kelantan, adik clah cerita. dia kelaparan. nak makan, duit tak da. makanan pun tak da. jadi, dia tawakkal. tetiba posman datang bawa bungkusan mee sanggul dll bersama duit.
Maha Suci Allah.


kisah 2

lewat pagi kelmarin, clah makan bahulu. makan, makan dan terus makan. taktau brp biji dah kunyah dan telan.(mcm org kebuluran). mak clah sedang bungkuskan roti. clah panggil roti susu. roti ni dia beli utk clah, sebungkus ada lima biji. dua dia sedang bungkus utk beri kat dua pupu clah. tetiba dlmasa mengunyah2 bahulu(sebbaik tak tercekik..hehe) clah bersuara. mak, bungkuskan satu roti utk kawan clah kat gerai suratkhabar. sian dia..lapar. mak ambik bahulu ni skali. bagi kat dia. clah unjukkan balang yg masih ada baki lima biji bahulu kpd mak. mak bungkuskan bahulu bersama sebiji roti.

tengahari tu mak dah balik dari g kedai dan dari gerai kawan clah. mak cite..
mak beri terus bungkusan kat kawan clah. 
"saya sdg tunggu suami saya ni makcik. dia g beli nasi. lama pulak dia ni. saya lapar la. dari malam tadi tak makan nasi." ujar kawan clah.
bila aje suaminya dtg, dia terus capai bungkusan nasi dan bungkusan yg mak beri, utk pulang. "bungkusan apa tu", tanya suaminya.
""tak da apa" jawab kawan clah sambil menjinjit bungkusan ke rumahnya..
mak pun apa lagi..chow la.


kisah 3

petang kemarin dulu, clah sedang baring2 pejam celik ..pejam celik mata. nak bangun malas lagi. awal lagi utk solat zohor. masa clah pejam mata lama sikit(bukan tidor ya..) clah nmpk ada bnda kuning spt kunyit lalu secara terbang. clah ikuti dengan pandangan mata(mata tak bukak lagi ya). nampak macam tok sami.
kemudian clah buka mata. clah termenung sejenak. betul ke apa yg clah nmpak tadi?

lepas solat, clah scan.mmg benar tok sami berkain kuning oren pekat. spt warna kunyit. dia bkn datang utk sudi(uji) clah tapi datang utk serang clah. tapi Allah melindungi. jadi, dia tak berjaya serang clah. dari mana dtgnya? dari borobodor. tok sami yg diserang sakit jantung dulu dah meninggal dunia. dan tok sami senior yg menggantikannya sedang nazak. mrk tu tok guru dia. tu yg dia dtg nak serang..

p/s..segala yg baik dari Allah. yg buruk adalah dari kesalahan dan kelemahan kita sdri..wallahua'lam..


kisah 4

adik clah dtg beraya dgn anak dan isterinya sehari sebelum hari raya aidil adha.
awal pagi raya, selepas solat dan selesaikan semua bacaan(ayat2 Qur'an dan zikir) utk air2 zam2(5 botol, berlainan bacaan utk 7org) dlm pukul tujuh lebih, clah masuk tidur. penat weh...

pukul 11.30pagi clah bangun utk solat hari raya dan solat dhuha..lepas solat, clah makan roti jala sambil ajak anak sedara clah, kak fatin mkn skali..dari malam tadi asyik dok depan komputer tgk cite siam mermaid. bkn ada sarikatapun. mcmna dia boleh paham?(clah garu kepala yg tak gatal). siap boleh cite kat clah lagi. mlm tadi, clah pujuk dia mkn nasi, ari ni pujuk makan roti jala. dia tak mo makan, takut gemok katanya! budak umor 6 tahun on diet! kalah clah.. dah pujuk2, mmg la dia makan. sedap katanya, mengenyangkan mcm mkn nasi..abis gak hampir 3 biji.(terbeliak biji mata clah tgk dia makan, suap..suap..suap..sambil cakap,'"sedap..sedap" dalam hati clah ckp"..tak adil ni..clah baru makan dua!")

lepas makan, dia sambung balik tgk cite..
lepas selesai solat zohor, clah panggil dia,
"kakak ni! asyik dok tgk cite je..mari sini kat clah, mari berdoa ngn clah. dok kat depan clah."

masa dia lalu depan clah dan duduk depan, clah terasa angin panas dari kepalanya. lepas selesai berdoa, clah tiup sambil baca sesuatu kat kedua2 telinganya. clah pegang kepalanya. terasa sedikit kurang kepanasan tersebut.
clah laung kat mak.."mak, tolong beri air zam2 selusuh munawwarah kat kakak."

habis kakak minum air zam2..clah pegang kepala kakak, dan clah tgk mata kakak. alhamdulillah, keliling mata( sebelah dlm) dah biru(istilah clah bermaksud, dah ok), kepala pun dah tak panas.

selepas adik clah dan kluarganya bertolak balik ke ipoh, baru clah tau, rupa2nya sepanjang pagi tadi, adik ipar clah basahkan kepala anaknya dgn air, sb kakak demam..
maghrib, adik clah cal, bgtau, dah sampai ke Ipoh dan anaknya sihat sepanjang perjalanan hingga saat dia cal..


p/s..kakak fatin mmg senang, kalu clah ajak berdoa sejak dari dulu lagi. dia mmg tak akan bantah. masa dia tak boleh tidor, sb ada gangguan, clah suruh dia tidor sebelah tempat clah solat..tidor nyenyak sampai pagi. 

No comments:

Post a Comment