Follow by Email

Monday, 12 August 2013

peristiwa di hari raya...

kisah pertama..
raya tahun ni akak2 clah dtg ke rumah kami beraya. akak ketiga mahu beraya ke rumah sedara kami yg pangkat mak ngn kami di tanah merah, katanya utk mengeratkan silatur rahim..clah mmg tak brp suka. ada la sebabnya..(jeng..jeng..jeng..)

malam tu masa akak sulung clah dtg ngn kluarganya, mak dan akak ketiga serta anak2 akak ketiga masih belum balik. clah cal mak. mak kata hujan. mak dah nak turun ni(berangkat balik).bila seakak sulung dah balik ke rumahnya, mak dan yg lain2 belum jugak samapai. clah malas tunggu. baik clah masuk tidor je.

clah bangun awal pagi utk solat tahajjud spt biasa. selepas selesai semua solat. clah tunggu utk bersolat subuh. masa clah dok dalam bilik, akak ketiga ketuk2 bilik clah bgtau apa yg berlaku kpd anak bungsunya.
kamrin, adik urut mak cik tu..kakaknya yg suruh. masa adik urut2 tu.. adik sendawa kuat dan baunya busuk. bgtulah bbrp kali terjadi. adik rasa ada bnda bergerak2 dlm perutnya. clah hanya diam tak jawap apa2. dlmasa yg sama clah scan, apa yg terjadi dan apa yg harus dilakukan.

mak cik tu ada mengamal dari semenjak muda lagi. mahkluk yg mendampinginya berjumlah 8(dah kira banyak). perbuatan mengurut, membuka jalan kpdnya, atau dlm bahasa surat, menjadi link utk makhluk2 tersebut terbang ke setiap org yg dtg melawatnya bersama adik. apa yg perlu dilakukan?
semua org yg g melawat, termasuk bibik kena minum air zam2 alkauthar.
itulah yg clah bgtau mrk.

menurut anak kedua akak, setelah minum air zam2, rupa adik nampk cerah. selepas tu tiada lagi bnda bergerak2 dlm perut adik. nasihat clah kpd adik: lain kali, jgn gatal2 g urut org..bla..bla..(kesian adik terpaksa mendengar mak sedaranya ni membebel memarahinya).


kisah kedua...
akak ketiga dihadiahkan rantai leher oleh suaminya bbrp tahun dulu.
"rantai tu abang beli kat terengganu," kata akak. "sepanjang akak pakai, dah dua kali putus. nak pakai pun risau, takut putus lagi. cuba la tgk..apa tak kena"

selepas solat zohor, clah mintak rantai leher dari akak. letak kat depan clah. clah nak scan. angkat je takbir..kepala clah rasa seriau. clah nampk kepala setan sama warna dgn warna rantai leher emas. clah teruskan bacaan, kemudian clah masuk ke rakaat kedua, pun nmpak kepala setan seperti tadi dgn tanduk besar keemasan.. 
clah tanya, apa terjadi. 
jawapannya:tuanpunya kedai emas guna pelaris. bila akak pakai, ia kepanasan. tu yg rantai putus. clah tanya apa yg harus clah buat. 
jawapan:renjiskan air zam2 alkauthar..

habis je solat, clah mintk dibawakan piring kosong dan air zam2 alkauthar. clah letakkan rantai leher emas kat tgh2 piring. clah renjiskan sambil baca doa nabi Yunus. renjis sampai lencun. clah seolah2 terdengar suara menjerit. bila dah tak ada..dan clah terdengar.."...teruskan!"baru clah beri akak, piring berisi rantai tersebut.


kisah ketiga...
cucu sedara clah(cucu kpd akak ketiga), syah, usianya setahun lebih..demam..ada kesan spt gigitan serangga berwarna kemerah-merahan di bbrp tempat tubuhnya. oleh sb sakit, dia menangisla(apa lagi, ya dak?). biasanya syah budak yg ceria dan suka gelak. 

"dia kenapa," tanya clah.
"macam kena gigit. tapi taktau semut ke nyamuk ke" jawap anak sedara clah(abah syah)
"apa kata doktor?"tanya clah lagi.
"doktor pun tatau apa puncanya."
" dia beri ubat sapu dan antibiotik. setiap kali terjadi, syah akan demam,"mama syah menyampuk.
"hurmmm.." clah pandang wajah kedua mereka dan pandang muka syah.

awal pagi tu clah scan apa yg terjadi.. 
clah cal akak ketiga clah selepas subuh. dia dan kluarganya serta mak clah bermalam di rumah akak sulung di kuala krai. akak ketiga dlm perjalanan balik ke KL.
"kak, apa yg clah tgk, ada saliva anjing. taktau samada dlm makanan atau susu yg diminum oleh syah."

petangnya bila mak dan anak akak ketiga(yg nombor dua) balik ke rumah kami, clah beritahu ttg saliva anjing tersebut. dan mntk mak beri air zam2 alkauthar utk (jadi base) diminum selama 40 hari oleh syah. clah cal mama syah bgtau ttg itu dan mntk dia smskan apa makanan atau susu yg diberi kpd syah.

senarai susu dan makanan yg pernah dan sedang diberi kpd syah dan apa yg clah lihat dlm scanning: 

1)susu dumex dulac:ok tapi susu ibu lagi bagus
2)susu s26:ada DNA babi
3)susu anmum essential:ada saliva anjing
4)nestum cerelac:ada bahan kimia yg mengurangkan kadar imune melawan penyakit
5)biskut oat jacob:bersih tapi jgn produk yg ada mou dgn syarikat lain.
6)bubur nasi mcD:ada pelaris(setan)   

clah cal mama syah tadi. dia janji utk tukar susu syah. clah mntk dia buat solat dulu sblom pilih jenama susu. kalu tak yakin, bagi clah scan. 

7 comments:

  1. salam.clah boleh tolong scan saya dan suami.kami kerap bergaduh.baru 2 tahun kahwin.

    ReplyDelete
  2. Pelaris mcD tu restoran tempat tu je la kot ke seluruh negara? Apa petua nak elak tempat makan yg kena sihir pelaris?

    ReplyDelete
  3. Clah..mekasih for d info pasal makanan tu..n kalu ader info yg berguna panjang panjangkan la yer

    ReplyDelete
  4. Clah.... Susu mamil ? Friso ? Ok tak ? Terima kasih pasal info susu tu saya sebelum ni bagi anak minum s26 tu... Dah tau ni nak tukar laaa

    ReplyDelete
  5. Salam Clah...boleh tolong scan mak saya dak, raye baru ni mak dh g brubat...ade 3 jin dlm bdn dia.Skg mak saya masih nmpk lemah,masih ada lgi kah makhluk lain yg dtg ganggu. ..?

    ReplyDelete
  6. clah hanya tolg saudara mara saja.

    ReplyDelete
  7. Clah sy ade btau pasal susu ni.tp member saya ckp jgn terlalu taksub.takut percaya sgt tp salah. Ntahla, tp firasat saya mcm yakin dgn clah..takkan clah nak tipu bab2 mcm ni.

    ReplyDelete