Follow by Email

Wednesday, 28 August 2013

scan yg menakutkan..masa depan seorang kanak2..

akhir tahun lepas clah terima panggilan dari seorg pompuan. dia perkenalkan diri sbgai kak ijah, sedara mara belah ipar clah.

clah:kenapa ya..
kak ijah:mntak tolong..anak akak nak exam spm, tapi tak dapat jawab soalan. dia sesak napas..rasa berat sgt.
clah:akak buat solat tobat 5x(10rakaat).
kak ijah:insyaa Allah.insyaa Allah akak buat.

bbrp hari lepas tu kak ijah cal lagi..
clah:bgm anak akak?
kak ijah:akak mmg buat solat sunat tobat. tapi akak paksa anak akak buat solat sunat tobat 12rakaat.
clah kata 12 rakaat kan?
clah:owh..saya kata 10 je..
kak ijah:tak pa la..hehe..tapi lepas anak akak adi buat solat tu, dia kata, mcm ada seguni bnda berat yg menghimpitnya selama ini tercampak.
clah:alhamdulillah.

bila keputusan spm kluar, kak ijah cal.
kak ijah:alhamdulillah anak akak, Adi lulus semua kertas walaupun tak cemerlang. dia dpt satu A.kelayakan minima utk masuk u. apa yg harus akak buat? org2 lain semua dpt keputusan yg hebat2.
clah:akak jgn susahati. akak lakukan solat tobat dua rakaat dan solat tahajjud dua rakaat +dua rakaat tiap hari sehingga keputusan pengambilan masuk u. buat dan bertawakkallah kpd Allah. kan dok kat Allah semua keputusan?

bbrp bulan kemudian, clah terima lagi cal dari kak ijah..
kak ijah:alhamdulillah. kuasa Allah. anak akak dpt masuk uitm. walaupun dia ditawarkan bidang yg dia tak mintak. dia periksa la ni. hok lain boleh buat. tapi bila periksa akaun dia jadi blackout, tak tahu apa yg dia jawab. sampai ada pensyarah yg panggil dia bgtau.."awak ni semua subjek lain awak ok..tapi bila bab akaun, hancur. habisla masa depan awak."
clah:amboi..teruk betul pensyarah tu. ada ke bagi down pelajar. mana boleh macam tu. org bg la semangat.
kak ijah:pensyarah dia nak naikkan semangat dia. alim pulak sakit jantung.
clah:akak, beri saya nama semua anak2 akak.antar melalui email:klateblackrose@gmail.com
kak ijah:insyaa Allah.

semua nama kluarga kak ijah clah tuliskan dlm buku.. kmdian, clah baca satu-satu..
"ok..alim dan adi, saka yg ganggu lebih dari yg lain"
..bila tiba je nama anak yg bungsu, aliff, 7tahun, clah rasa seriau.
"ni bkn saka..tapi apa ya? huisy..pelik ngak aih..!!"

awal pagi tu, clah scan..
mmg benar gangguan saka. namun bila tiba kat aliff..ada sesuatu yg menakutkan..
"dia kenapa?" tanya clah.
jawapan:dia akan sia2kan hidupnya.
masyaa Allah..!clah dah boleh bayangkan apa yg terjadi. air mata menitis tak berhenti dari kelopak mata clah. jelas dpt clah rasakan kesedihan yg teramat sangat.
"tak bolehkah buat sesuatu, ya Allah?" ujar clah sambil mengesat air mata.
jawapan:apa yg fadhilah nak ijazahkan?
clah berfikir sejenak. apakah yg menunjukkan jalan lurus
clah:surah Fatihah.
jawapan:itu yg terbaik.

lepas selesai solat, clah sms kak ijah mntak dtg. tapi clah tak bgtau ttg anaknya alif, dan tak mntk dia bawa.
namun apa yg terjadi, mmg dah ketentuan Allah(bkn spt rege myk dan brg2 naik kat msia skrg...hehe) kak ijah datang dgn Alif dan seorg lagi anak pompuannya.
Alif duduk dikerusi panjang. clah duduk berhampiran dgnnya. clah beritahu kak ijah.
"hah..nasib baik akak bawa alif."
kak ijah:kenapa dgn alif?
clah citekan apa yg diberitahu.(alif dgn muka selamba buat dunno je..budak kecik, mana nak paham percakapan org dewasa). tapi bertapisla.

kmdian clah baca Fatihah dan tiupkan ke telinga Aliff. Menurut kak ijah, Aliff berada dlm kelas pemulihan. dia belum boleh masuk ke kelas biasa kerana tahap pembelajarannya yg perlahan.

clah kmdiannya dok kat tempat clah lakukan solat. kak ijah suruh aliff dok sebelah clah dan bacakan Fatihah. clah pesan kat kak ijah, ingatkan Aliff baca Fatihah setiap hari, jgn tinggal, betulkan bacaannya dan selalu doakan Allah muliakan Aliff di sisiNya. Air zam2 dan kurma ajwa clah letak kat depan tempat clah solat. clah bacakan apa yg patut clah baca. sementara kak ijah dan anak pompuannya g solat asar kat bilik tetamu.


rawatan saka

menurut apa yg clahdiberitahu, ada dua saka hala belah mak kepada mak mertua kak ijah, dan dua saka rimau belang belah ayah kepada mak mertua beliau. clah beri air zam2 al-kauthar dan clah bacakan surah al-kauthar 100x pada buah kurma ajwa dan myk atar kasturi hijau(utk anaknya yg sakit jantung).
semua org dalam kluarga perlu minum air zam2 alkauthar sewaktu azan maghrib sekali sahaja. dua anaknya yg sakit(sb saka bertumpu kepada kedua2nya):
yg lemah jiwa, adi:
minum air zam2 kauthar dan 7 biji kurma ajwa waktu azan maghrib selama 7 hari.

yg sakit jantung, alim:
minum air zam2 al-kauthar dan 7 biji kurma ajwa selama 7 hari, sambil cium myk atar kasturi hijau. selepas hari ketujuh, minum air zam2 alkauthar dan 7 biji kismis sehingga dia sembuh.

beberapa hari lepas tu kak ijah cal. dia kata adi tertinggal satu hari utk makan dan minum. apa yg harus dibuat?
jawapannya:
oleh sebab dia tak sengaja(lupa) maka, teruskan aje makan/minum utk hari yg tertinggal tu.

dah habis 7 hari, clah lakukan solat sunat tobat 6 rakaat dan 6 rakaat solat sunat tahajjud utk binasakan saka. 


rimau belang dari jiran

kmdian, clah scan, utk tgk samada ada saka lagi atau ada yg lain. alhamdulillah saka dah tiada. 

seterusnya clah tanya bagaimana dgn aliff...alhamdulillah. (Allah selamatkan beliau didunia dan akhirat..hanya ini yg clah dpt bgatu..sb ada rahsia disebaliknya. kat kak ijah pun clah tak bagitau...Maha Suci Allah Yg Maha Mengetahui segalanya!!). bbrp kali clah mengucapkan syukur yg tak terhingga. mengalir airmata..rasa senyuman sampai ke telinga...Allahuakbar

yg clah tgk seterusnya adalah seekor rimau belang tua jiran yg hantar utk jaga kepentingannya(reta org rasa mcm hak dia). 

esoknya clah bgtau kak ijah.. mmg menurut kak ijah, jirannya berperangai mcm imam selempang kuning. 
utk membinasakan makhluk yg dihantar ini clah kena buat solat sunat taubat dua rakaat dan 6 rakaat solat sunat tahajjud. 

kemudian clah scan sekali lagi. kali ini, clah tgk ada dengki pulak! clah nmpak gambaran mcm wat siam.


rawatan utk binasakan dengki

kak ijah dan kluarga mesti mandi selama 3 hari dgn:
air kolah dari 7 masjid(yg bersih..iaitu yg jernih bkn yg kuning keruh), 10 helai daun tanjung(ramas2) dan 10 biji limau kasturi(limau kasturi utk binasakan dengki dan aura dengki bkn limau purut atau limau nipis), sedikit air zam2 kauthar.

p/s..mandi perlu dilakukan mengadap kiblat. di luar rumah, supaya air masuk terus ke dalam tanah. tidak boleh lakukan dlm toilet(krn toilet adalah tempat yg kotor, ia tidak memberi kesan langsung..tak mujarab la..dan kalu clah buat solat, jadi kepanasan). air mandi tidak boleh dialirkan ke longkang sb bercampur dgn air zam2. 

lepas selesai mandi, kak ijah cal bgtau, anaknya aliff dah pindah ke kelas biasa..alhamdulillah.
alim dah naik 3kg beratnya. adi, dah dpt tumpukan perhatian pd pelajaran. dan tak rasa susah paham macam sebelum ni.

utk pemulihan seterusnya kpd adi dan alim, 
utk adi:
clah berikan air zam2 yg diazankan setiap waktu solat selama 3 hari dan dibacakan al-ghasyiah 1000x utk kekuatan jiwa 
dan utk alim:
air zam2 yg diazankan selama 3 hari setiap waktu solat dan dibacakan surah Muhammad(saw) 3 kali utk pembersihan darah.. 

dua bulan lepas, 18/9..kak ijah dtg ke rumah utk ambik air zam2 slusuh munawwarah. dia beri minum pd semua ahli kluarganya(anak2 dan suami), alim dan aliff kata rasanya mcm air susu..
kak ijah tanya clah kenapa. clah scan dan jawab:ada sesuatu yg Allah nak berikan kpd keduanya(ini rahsia Allah). 


terkini.. minggu lepas, clah dibritahu, aliff dapat hadiah pelajar cemerlang, penerimaan hadiah dilakukan di hotel terkemuka kota bharu..wah..bkn main gembira kak ijah..masyaa Allah..
pembedahan alim sudah berjaya.. alhamdulillah..
     

1 comment:

  1. saya bukak je page ni terus rasa sesak nafas...

    ReplyDelete